MENY
Välj Skola

Elevintervju

Jenny Eriksson, tog studenten 2014.

Varför valde du att gå Kunskapsgymnasiet?
För att kunna skräddarsy min utbildning och ha inflytande över den.

Vilket program gick du?
Natur-Natur

Vad var unikt med skolan?
Den individuella målmedvetenheten; att varje vecka få sitta ned med sin handledare och diskutera ens egna läge utifrån den egna målsättningen i varje specifikt ämne.

Vad minns du av arbetssättet?
Att det tog mig längre än vad arbetssättet på min förra skolan kunde göra.

Hur var ”stämningen” på skolan?
Motiverande. Mina klasskamrater ville också lära sig mycket och vi arbetade effektivt tillsammans. Skolan och elevkåren arrangerade också saker som höjde stämningen.

Vad var det viktigaste du lärde dig/tog med dig från din tid på skolan?
Att planering är nyckeln till allt och särskilt i kombination med disciplin.

Utöver kunskaper, vad det någon förmåga du utvecklade hos oss?
Att det inte är otäckt att prata inför människor utan tvärtom roligt.

Något annat du vill berätta?
När jag läste min första termin på Stockholms universitet märkte jag verkligen några av en fördelarna med att gå på Kunskap. När de andra studenterna funderade över hur ett seminarium vanligen går till och hur de lättast skulle anteckna det mest relevanta på föreläsningarna så besatt jag redan den kunskapen.  

På kunskap lär du dig att plugga, en förmåga som är guld värd.

Vad gör du idag?
Jag befinner mig i Brasilien för tre månader som en av stipendiaterna i ett utbytesprogram inom Svenska kyrkan och har planer på att studera till civilingenjör när jag kommer hem igen.

Louise Sjöholm, tog studenten 2013.

Varför valde du att gå Kunskapsgymnasiet?
– När det började bli dags att välja gymnasium hade jag ingen aning om vilket jag skulle välja. Jag visste precis vilket program jag ville läsa och trodde inte att det skiljde så mycket mellan de olika skolorna men så gick jag på Gymnasiemässan och började av en tillfällighet att prata med en studentrepresentant från Kunskapsgymnasiet.

 

Hon förklarade konceptet med Kunskap, en individanpassad skola där studenterna och deras mål ligger i fokus och hon tyckte absolut att jag skulle gå på det öppna huset som hölls bara några dagar senare. Väl där så blev jag bara mer övertygad, skolan var jättemysig och alla verkade så naturligt trevliga. Kunskap var verkligen unik och efter tre år på skolan förstår jag verkligen inte varför inte alla skolor använder Kunskapsgymnasiets arbetssätt.

Vilket program gick du?
– Jag gick natur.

Vad var unikt med skolan?
– Det som skiljer Kunskapsgymnasiet från andra skolor är framförallt arbetssättet och miljön. Hela konceptet med Kunskapgymnasiet är att studierna anpassas efter varje individ vilket innebär att du får chansen att lägga mer tid på de ämnen du tycker är svåra och lite mindre tid på de ämnen du har lättare för. Du sätter även, tillsammans med en handledare, upp mål inför den kommande terminen vilket ger mer motivation till att plugga och gör att Kunskapsgymnasiet passar alla oavsett tidigare kunskaper och målsättning.

Vad minns du av arbetssättet?
– Arbetssättet var väldigt likt det som finns på högskolan. Jag skulle säga att Kunskap är ett väldigt bra högskoleförberedande gymnasium då skillnaden mellan gymnasiet och högskolan för mig kändes liten. Jag kände mig väl förberedd när jag kom till högskolan och kände att jag hade med mig väldigt mycket som hjälpt mig i mina fortsatta studier.

Hur var stämningen på skolan?
– Stämningen var bland det bästa med Kunskapsgymnasiet. Kunskapsgymnasiet Västerås är en ganska liten skola jämfört med många andra skolor vilket innebar att man i stort sätt lärde känna alla. Man fick en personlig kontakt med både lärarna och sina klasskompisar och det var lika vanligt att eleverna skojade med en lärare som med varandra. Jag kände mig alltid välkommen och spenderade mer än gärna mina dagar i skolan.

Vad var det viktigaste du lärde dig/tog med dig från din tid på skolan?
– Under min tid på Kunskapgymnasiet lärde jag mig att planera vilket jag har haft stor nytta av. Planering är verkligen A och O, man har så mycket mer tid än man tror om man bara planerar den ordentligt.

 

När du går på Kunskapsgymnasiet kommer du lära dig att din loggbok (kalender) är din bästa vän och det håller jag fortfarande fast vid. Jag planerar fortfarande mina veckor och skulle än idag inte klara mig utan min kära loggbok.

Utöver kunskaper, vad det någon förmåga du utvecklade hos oss?
– Jag blev mycket bättre på att ta ansvar och jag blev även mer självsäker. Det var på Kunskap som jag för första gången satte upp konkreta mål och formulerade dessa på papper. Det gav mig otroligt mycket att ha något att sträva mot och samtidigt ha en handledare vid min sida som hela tiden trodde på mig. Om han trodde på mig varför skulle jag då inte tro på mig själv? Han var ett stöd på vägen och blev en person jag kunde dela både mina med- och motgångar med för han blev precis lika glad som jag när ett mål var uppnått eller när ett prov hade gått bra.

Något annat du vill berätta?
– Kunskap är makt! (Och på Kunskapsgymnasiet får du kunskap)

Vad gör du idag?
– I dag pluggar jag teknisk fysik på Lunds Tekniska Högskola. Jag har just börjat mitt tredje år vilket innebär att jag är färdigutbildad civilingenjör om bara två och ett halvt år. Tiden går snabbt och det känns fortfarande som om det var igår jag stod där på studentflaket och sjöng med mina vänner. Jag fick vänner för livet på Kunskapsgymnasiet, jag hittade kärleken och jag hade tre fantastiska år som jag tänker tillbaka på med stolthet, lycka och glädje!

Anna Ståhl, tog studenten 2012

Varför valde du att gå Kunskapsgymnasiet?
–Jag valde att gå på Kunskapsgymnasiet då jag ville gå på en mindre skola som såg mig som en egen individ och inte en i mängden. En skola där jag fick utvecklas i min egen takt och där jag själv fick ta en aktiv roll i min egen skolgång.

Vilket program gick du?
–Jag läste samhällsvetenskapliga programmet.

 

Vad var unikt med skolan?
–Det unika med skolan var den otroliga värmen som fanns bland lärare och hos rektorn! Jag fick stödet att utvecklas i mina bra ämnen men framförallt hjälpen att utveckla mina svagheter. Jag hade aldrig tidigare mötts av lärare som aktivt frågade om de fick hjälpa mig, välkomnade in mig på deras personalrum för att gå hjälp och som själv avsatte så mycket tid till att hjälpa mig. Jag fick stöd på ett skolmässigt/ämnesmässigt plan men också mycket hjälp att utvecklas personligt. Jag fick ett starkt stöd av lärarna i mina egna personliga motgångar och har än idag med mig lärdomar som jag fick under min tid på Kunskapsgymnasiet.

 

Vad minns du av arbetssättet?
Arbetssättet var för mig helt perfekt! Att på enkelt sätt kunna sätta upp mål och följa dem, se vad man behöver jobba mer med för att nå sina mål och att få en kontinuerlig feedback hjälpte mig enormt. Det skapade en trygghet att hela tiden enkelt kunna ha koll samtidigt som lärarna hela tiden hjälpte till för att man skulle kunna nå sina mål. Att själv bestämma och sätta sina egna mål är något jag tyckte kunde vara svårt under tiden men som jag uppskattar otroligt mycket i efterhand. Arbetssättet är mer än en metod under gymnasiet, det är en slags lära för livet och något jag haft stor nytta av på universitetet.

Hur var ”stämningen” på skolan?
Stämningen var väldigt välkomnande och mysig! Att man inte är så många på skolan gjorde att man kände de flesta och alltid hade någon att umgås med. Aktiviteterna skolan erbjöd med läger, utflykter, övernattningar och olika evenemang bidrog till att det blev en tight och glad stämning. Man fick också mer tid att umgås intensivt med sina vänner och bilda starka band. Trots att jag gick ut för snart 4 år sedan umgås jag än idag flitigt med flera av mina gymnasiekompisar, fast vi bor på olika orter!


 

Vad var det viktigaste du lärde dig/tog med dig från din tid på skolan?
Det viktigaste jag tog med mig från skolan var nog att kunna sätta upp mål, följa upp dem och hela tiden sätta upp nya för att kunna utvecklas. Just att känna att jag själv bestämmer över mitt liv, mina val och att jag fick en känsla av ”Wow, jag klarade faktiskt det här!” är något jag bär med mig än idag.

Utöver kunskaper, vad det någon förmåga du utvecklade hos oss?
– Jag fick en chans att ta eget ansvar för mitt liv och sporrades till att följa det jag själv ville göra, något mig en bättre självkänsla. Jag klarade ju mer än jag trodde! Jag lärde mig också att testa nya och svåra saker även om jag risken fanns att jag skulle misslyckas. Att kunna våga misslyckas men också att be om hjälp när jag inte längre klarade saker själv gjorde att jag växte otroligt mycket.

Något annat du vill berätta?
– Jag gick ut 2012 men än idag ligger Kunskapsgymnasiet mig varmt om hjärtat. Jag har fortfarande god kontakt med flera av mina lärare på skolan och jag har aldrig någonsin ångrat att jag valde att gå på Kunskapsgymnasiet!

Vad gör du i dag?
– Idag läser jag mitt fjärde år på psykologprogrammet i Linköping. Jag trivs bra där, börjar se slutet av tunneln och är snart redo för nya äventyr!

Therese Forslund, tog studenten 2010.

Varför valde du att gå Kunskapsgymnasiet?
Jag hade flera äldre vänner och en syster som redan gick på Kunskapsgymnasiet när det var dags för mitt val. De talade gott om skolan, vilket gjorde att mitt intresse väcktes. Skolans koncept med mycket eget ansvar tilltalade mig och den lugna och trevliga miljön på skolan var en bidragande faktor till mitt val.

Vilket program gick du?
Jag läste samhälle- och ekonomiprogrammet.

Vad var unikt med skolan?
Möjligheten till individuell coachning varje vecka genom PH-samtal var enligt mig mycket värdefullt. Unikt för skolan är även Kunskapsgymnasiet koncept där man till stor del formar sin egen utbildning och tar mycket eget ansvar.

Workshops var något jag tyckte var suveränt! Där fick jag möjlighet att få hjälp med mina frågar och funderingar men även fördjupa mig i ämnen efter undervisning, vilket jag tror bidrog till bättre resultat under examinationer.

Vad minns du av arbetssättet?
Att det påminde mycket om hur det fungerar på högskola/universitet. Jag upplever att Kunskapsgymnasiet förberedde mig väl för mina universitetsstudier.

Hur var ”stämningen” på skolan?
Stämningen på Kunskapsgymnasiet är fantastisk! Eftersom det är en mindre skola upplevde jag att jag som elev kom närmare både andra elever och lärare på skolan än vad jag gjort på tidigare skolor.

Vad var det viktigaste du lärde dig/tog med dig från din tid på skolan?
Att jag kände mig väl förberedd när jag började studera på universitetet.

Utöver kunskaper, vad det någon förmåga du utvecklade hos oss?
Med anledning av skolan koncept upplever jag att jag utvecklande mina förmågor att kunna fatta beslut och ta eget ansvar.

Något annat du vill berätta?
Under läsåret 14/15 vikarierade jag som kurator på Kunskapsgymnasiet. Jag trivdes precis lika bra innanför Kunskapsgymnasiets väggar trots att det var flera år efter min student. Stämningen och sammanhållningen på skolan är fortfarande lika underbar!

Vad gör du idag?
Jag tog socionomexamen från Örebro universitet januari 2013. Nu arbetar jag som kurator på kirurgkliniken i Västerås.

Ahmed Al-Wandi, student 2009

Varför valde du att gå Kunskaps­gymnasiet?

Jag hade dessförinnan spenderat fyra år på Kunskapsskolan i Västerås och var väl inskolad i systemet. När jag då i årskurs 9 fick veta att Kunskapsgymnasiet i Västerås skulle öppna, samma år som vår årskull skulle börja gymnasiet, var det ett naturligt val.

Vilket program gick du?

Naturvetenskapliga programmet, med inriktning naturvetenskap.

Vad var unikt med skolan?

Jag har inte gått på någon annan skola där lärarna haft större entusiasm och engagemang. De gav ett intryck av att de verkligen ville vara där, vilket smittade av sig på oss elever. Det tydligaste exemplet på det var nog när vår handledare Christian Lindholm valde bort att se sitt favoritlag Chelsea spela sin första Champions Leaguefinal, för att tälta med klassen. Att det fram tills dagen jag tog studenten hängde en Chelseabanderoll i klassrummet, kanske säger något om vad han valde bort, vilket han dessutom gjorde med ett glatt humör.

Vad minns du av arbetssättet?

Att det är skräddarsytt för den enskilde individen. Precis som att ett klädesplagg inte kan passa alla kroppstyper, kan inte heller ett arbetssätt passa alla personer. Handledaren fungerar lite som spindeln i nätet och har en dialog med övriga ämneslärare, föräldrarna vid behov, samt eleven som denne har ett personligt handledarsamtal med en gång i veckan. Där sätts mål upp, vägen dit planeras, samt så följs föregående veckas mål upp.

Hur var ”stämningen” på skolan?

Om stämningen blir bra, eller inte, beror till stor del på eleverna. I vår årskurs var den bra, medans den i andra inte var lika bra. Däremot har skolan ett ansvar att se till att ingen elev far illa. Skolans storlek, och att lärarna aldrig är långt borta gör att det blir väldigt svårt att trakassera någon, ens om man skulle vilja. Under mina tre år på skolan varken såg eller hörde jag talas om något sådant.

Vad var det viktigaste du lärde dig/tog med dig från din tid på skolan?

Att selektera bort det onödiga, och prioritera det nödvändiga var nog det viktigaste jag lärde mig, vilket i sin tur ledde till mina slutbetyg som var det viktigaste jag tog med mig.

Utöver kunskaper, vad det någon förmåga du utvecklade hos oss?

Förmågan att alltid hitta en väg till målet. Hur bra en skola än är kommer det alltid finnas hinder på vägen, som kanske inte borde finnas där. Men även om felet är någon annans, är det ingen annan än man själv som blir lidande om man väljer att stanna upp. Alternativet är att acceptera att det nu finns ett hinder och hitta en väg förbi det.

Något annat du vill berätta?

Ett bevis på hur bra skolan är, är att så många kommer tillbaka efter att de tagit studenten. Dels är det väldigt många som hälsar på. Men dessutom har åtminstone fyra före detta elever jobbat på skolan, vilket är anmärkningsvärt med tanke på att den första årskullen gick ut så sent som 2009.

Vad gör du idag?

Jag går sista terminen på Läkarprogrammet i Uppsala och börjar i vår jobba som AT-läkare i Örebro. Jag kombinerar studierna med att hålla på med karate på elitnivå, där jag bl.a. representerade Sverige på EM 2014.

Emma Lönnberg, tog studenten 2013

Varför valde du att gå Kunskapsgymnasiet?

Det var arbetssättet som gjorde att jag började. Jag kände att jag fick en chans att ha ett aktivt liv på fritiden utan att mina studier skulle bli lidande.

Vilket program gick du?

Naturvetenskapliga programmet.

Vad var unikt med skolan?

Först och främst arbetssättet. Det passade mig mycket bra. Det var skönt att få bestämma saker själv men samtidigt ha tryggheten att få så mycket hjälp och stöd av en bra handledare. Sen själva stämningen på skolan.

Hur var ”stämningen”?

Väldigt bra. Man kände till alla på skolan, vilket kanske inte är så ovanligt för en mindre skola, men jag kände mig alltid sedd och det är inget som kommer automatiskt beroende på storleken.

Vad var det viktigaste du lärde dig/tog med dig från din tid på skolan?

Planeringen! Och förmågan att jobba självständigt. På universitetet måste man ta ett större ansvar för sina studier och det hade jag med mig efter mina år på Kunskap.

Utöver kunskaper, vad det någon förmåga du utvecklade hos oss?

Nu när jag ser tillbaka på det inser jag att tiden stärkte mitt självförtroende. Skolan hjälpte mig lära känna mig själv och lita på mina egna förmågor.

Något annat du vill berätta?

Bara att Kunskap är en superbra skola som jag rekommenderar! Det fanns, i alla fall förut, en viss förutfattad mening att det bara var en viss typ av elever som passade på Kunskapsgymnasiet, bara de som var väldigt självständiga och inte behövde någon hjälp. Tvärtom tycker jag det passar alla, utbildningen kommer ju anpassas efter dig och dina behov oavsett om du behöver mycket eller lite stöd från lärare och handledare.

Vad gör du idag?

Idag pluggar jag till läkare i Linköping.

Vanliga frågor

Varför kan jag inte söka ett program direkt på sidan?

Ansökan ska alltid gå till antagningsenheten på utbildningsförvaltningen i din hemkommun. I några kommuner söker man gymnasium på nätet och i andra på en blankett.

Vad erbjuder Kunskapsgymnasiet mig?

Läs mer om vår pedagogiska modell här!

Mer information

Kunskapsskolan i Sverige driver gymnasier, grundskolor och vuxenutbildning under namnen Kunskapsgymnasiet, Kunskapsskolan och SkillEd.

De första skolorna startades år 2000. Idag går drygt 12 000 elever i de 7 gymnasieskolorna och 29 grundskolorna. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.

Kunskapsskolan

Om företaget

Våra grundskolor

Jobba hos oss