Sissi, Kunskapsgymnasiet Norrköping.

Därför gör de sitt gymnasiearbete utomlands

11 elever från Kunskapsgymnasiet har varit i Indien som en del i sitt gymnasiearbete.
Här berättar tre av dem om sina erfarenheter från resan.
- Man blir så motiverad av en sådan här möjlighet och vill göra sitt bästa, säger Sissi, från Kunskapsgymnasiet Norrköping.

I trean på gymnasiet är det dags för gymnasiearbetet. På Kunskapsgymnasiets har några elever från olika skolor under flera år haft möjlighet att göra delar av arbetet i Indien. I år gick resan till staden Bangalore och en av dem som var åkte med var Ebba från Kunskapsgymnasiet Västerås.

Ebba från Kunskapsgymnasiet Västerås

Ebba, Kunskapsgymnasiet Västerås.

I sitt gymnasiearbete skriver hon om vithetsnormen, hur den kan kopplas till rasism i Indien. Den undersökande delen baseras på intervjuer Indien.

Hur valde du ämne?
- Jag tycker den här frågan är intressant av många anledningar. Bland annat tog min mormor emot två ensamkommande ungdomar och jag började fundera på hur olika individer påverkas av vithetsnormen.

Hur förberedde du dig inför resan?
- Jag läste in mig på ämnet och tror det är bra att vara väl förberedd när man ska göra en sådan här resa. När du är iväg så har du bara en chans. De intervjuer man gör utomlands blir svårare att komplettera senare, så det är viktigt att få in allt material man behöver. Ett tips är också att göra provintervjuer innan de riktiga intervjuerna.

Hur var det att intervjua på engelska?
- Jag träffade elever mellan 12-14 år, som gick på Kunskapsskolan i Bangalore. Det var nervöst innan, men kändes bra när jag väl kom igång. En kille gjorde verkligen intryck på mig. Han pratade om kastsystemet, hur hemskt det var och gav som samtidigt hopp om att vi kan förändra världen. Han såg det lätta i det svåra, medan vi i Sverige ofta ser det svåra i det lätta.

Vad är det bästa med att göra delar av sitt gymnasiearbete utomlands?
- I skolan undersöker vi ofta saker genom jämförelser. Att komma så här nära något är speciellt. Jag skulle kunnat stanna i Indien i en månad. Man får så mycket inspiration av alla erfarenheter och nya sätt att se på livet. Indien-vistelsen har gett mig en helt annan bakgrund till det jag undersöker och det är något jag vill jobba vidare med. Det är ett minne för livet och kändes konstigt när vi skulle åka hem och lämna allt vi varit med om, säger Ebba.

Nawal från Kunskapsgymnasiet Malmö

Aswini, lärare på Kunskapsskolan i Bangalore tillsammans med Nawal från Kunskapsgymnasiet Malmö.

Nawal från Kunskapsgymnasiet Malmö valde att undersöka segregation och jämföra Indien med Sverige. Till sitt underlag gjorde hon intervjuer med barn, ungdomar och lärare från Kunskapsskolan i Bangalore och den indiska skola Surkrupa

Hur kändes det när du fick reda på att du skulle få åka med till Indien?
- Vi var tre som åkte från Kunskapsskolan Malmö och blev alla jätteglada när vi fick beskedet. Sedan blev det extra kul när vi fick veta att vår lärare i historia och ekonomi, Frans Rönnqvist, skulle åka med. Vi har haft honom sedan ettan. Han är jätteduktig och hjälpsam och är alltid där när det behövs. Han är en av våra favoritlärare.

Hur valde du ämne?
- Jag är intresserad av att titta på hur socioekonomiska förhållanden påverkar ungdomar och deras framtid. Hur de kämpar för att nå sina drömmar och koppla detta till psykologi och psykisk ohälsa utifrån sociologen Pierre Bourdieus teori .

Hur förberedde du dig inför resan?
- Jag började med teorin på höstterminen och gjorde frågorna och metoddelen för urvalet innan resan.

Vad är det bästa med att göra sitt gymnasiearbete utomlands?
- Att man får så mycket nya erfarenheter och upplever kulturen i ett nytt land. Jag kan verkligen rekommendera alla att delta i ett sådant här projekt. Att åka till Indien har varit min barndomsdröm och den här resan kommer jag att ha med mig resten av livet, säger Nawal.

Sissi från Kunskapsgymnasiet Norrköping

Maja och Sissi från Kunskapsgymnasiet Norrköping.

Sissi från Kunskapsgymnasiet Norrköping valde att tillsammans med Maja (från samma skolan) titta på colorismen i Indien. De jämförde synen mellan vuxna och barn och gjorde observationer och intervjuer med lärare och elever på Kunskapsskolan i Bangalore och den indiska skolan Sukrupa.

Hur valde ni ämne?
- Vi är båda intresserade av samhällsproblem och jag har egna personliga erfarenheter från colorismen i Sverige. Redan på flygplatsen i Bangalore såg vi att reklamen domineras av vita människor. Samtidigt har jag har sett mycket dokumentärer om vithetsnormen och vet att det är ett stort problem i Indien, säger Sissi.

Hur förberedde ni er inför resan?
- Att göra sitt gymnasiearbete på det här sättet kräver sin planering, men skapar också ett driv. Vi hade en deadline och ville komma framåt, så vi planerade mycket och hade gjort klart stora delarna av teorin innan vi åkte. Sedan får man tänka på att man missar en vecka i skolan. Det kräver bra kommunikation med lärarna, så jag tog med mig min filosofibok och mina filosofianteckningar till Indien.

Vad är det bästa med att göra sitt gymnasiearbete utomlands?
- Att man får ta del av en annan kultur och lär sig så mycket. Jag hade nog aldrig gjort en sådan här resa själv och har aldrig varit i någon skola i ett annat land. Men att se allt vi har sett har gjort mig jättetaggad och gett så mycket energi. Jag tycker om att interagera med andra människor och det var fantastiskt att träffa barnen på skolorna. Det de sa i intervjuerna kommer jag att ta med mig i livet, säger Sissi.

Läs mer om hur det är att gå på Kunskapsgymnaiset.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Läs mer om hur vi använder cookies här.