Stort fokus på samhällsengagemang hos årets UF-företag
Årets Business Challenge har gått av stapeln! Tolv utvalda UF-företag från Kunskapsgymnasiet runt om i landet har tävlat om vilka som har det vinnande företaget. Möt bland andra eleverna bakom det segrande Equal Care UF, från Kunskapsgymnasiet Norrköping.
- Det blir bara svårare och svårare att utse det vinnande företaget för varje år. Eleverna har otroligt genomarbetade idéer och presentationer, säger Cecilia Carnefeldt, styrelseordförande för Kunskapsskolan i Sverige och dagen till ära en av juryns medlemmar.
Till Business Challenge kommer de UF-företag som blivit uttagna i de lokala tävlingarna på respektive gymnasium inom Kunskapsgymnasiet. Under finalen i Stockholm presenterar eleverna sina företag för en jury med representanter inom näringslivet.
- Tävlingen innebär en chans för eleverna att få fler granskande ögon på sin affärsidé och affärsmodell. Att få byta ut skolmiljön och försöka förklara för “icke-lärare” hur de har tänkt, ger dem ett helt annat fokus. När eleverna kommer utanför skolan förstår de också hur duktiga de är. Då ser de hur vuxenvärlden och näringslivet uppskattar deras idéer och genomförande. Det medför en enorm självförtroende-boost, säger Viktor Larsson som är lärare på Kunskapsgymnasiet Norrköping och en av dem som arbetar med att anordna tävlingen.
Segrare i årets Business Challenge blev Equal Care UF från Kunskapsgymnasiet Norrköping. De erbjuder vård- och hälsoprodukter som bidrar till likabehandlingsarbetet och en ökad jämlikhet i samhället. Produkterna de säljer är plåster i fyra olika hudnyanser, samt en plåsterbehållare.
- Vi diskuterar ofta likabehandling och jämlikhet på Kunskapsgymnasiet och kom in på debatten om bland annat smink och plåster, som pågick under 2015. På sminkområdet har det ju hänt mycket men det har inte hänt så mycket för plåster. Därför kände vi att det var ett område vi gärna skulle vilja arbeta med, säger Karolina som är marknadsföringsansvarig för Equal Care.
Till en början hade UF-företaget problem med leverantören, vilket försenade startdatumet för deras försäljning.
- Vi har tagit oss igenom en hel del svårigheter. Det har till exempel varit svårare att sälja än vad vi trodde från början. Det är många små detaljer som måste uppfyllas innan man kan få igenom en försäljning, säger Lukas som är försäljningsansvarig för Equal Care.
"Vi är mycket bättre på att ge och ta feedback nu"
Något alla i Norrköpingsföretaget lyfter som positivt, men också som en utmaning, är hur många olika personligheter de är som jobbar med verksamheten.
- Vi går alla olika program på gymnasiet, har olika erfarenheter i skolan och livet och kompletterar därför varandra på ett bra sätt. Vi har fått arbeta på kommunikationen sinsemellan. Någon är introvert och någon är extrovert, någon är en drömmare och någon är mer fyrkantig i sitt sätt. Olikheterna har gjort att vi orkat när det varit tufft. Det finns alltid någon som kan se det positiva eller som kan peppa de andra, säger Emilia som är Equal Cares VD.
Att vara öppna och ärliga mot varandra och våga vara kritiska i en diskussion är förmågor de tycker att de har utvecklat under arbetets gång.
- Vi är mycket bättre på att ge och ta feedback nu än vad vi var när vi startade företaget, säger Karolina.
Något av det roligaste de varit med om under resan med företaget, var när de fick se de första varuproverna.
- Glädjen att hämta ut våra plåster, packa upp och se dem - den glädjen den var total, säger Emilia.
Med i Equal Care finns även Simon Rolf, ekonomiansvarig.
Möt några av de andra finalisterna i Business Challenge
De flesta av årets UF-företag har affärsidéer där fokus ligger på att förbättra olika samhällsproblem inom till exempel hälsa och miljö.
Företag: FoodBroker UF, drivs av Danya från Kunskapsgymnasiet Malmö.
Vad gör FoodBroker UF?
FoodBroker UF erbjuder konsumenter matkartonger med buffémat som inte har blivit sålt.
Hur fick du idén till ditt företag?
- Under helgerna arbetar jag extra på en restaurang som har brunch varje lördag och söndag. Det var då jag såg hur mycket mat som slängs när brunchen är över. Jag började läsa på en hel del om matproduktion och matsvinn. En tredjedel av all mat som produceras i världen slängs. Det innebär att 1,3 miljarder ton mat går förlorad. Jag kände att jag ville göra något för att förändra det och kom på att jag kan sälja maten till halva priset när brunchen är över. Folk kommer till restaurangen och får fylla sin egen låda och på så sätt minskas matsvinnet.
Vad har varit svårt med att starta och driva företag?
- Det som har varit svårast är nog att förändra människor syn på mat som blir över. Många verkar tycka att den blir ofräsch så fort brunchen stängt. Jag försöker arbeta med att förändra den attityden genom att visa hur fräsch maten är. Det är bra mat.
Vad har du lärt dig under processen med företaget?
- Tidigare sköt jag ofta upp saker men nu har jag lärt mig att ta tag i saker direkt. Jag är bättre på att ta ansvar och göra allt själv nu.
Tror du att du kommer att driva företag i framtiden?
- Ja, det tror jag. Det kan handla om mat eller något annat, men jag är säker på att jag kommer driva ett företag som påverkar samhället på något positivt sätt.
Företag: Keep Safe UF, drivs av Emilia och Emilia.
Vad gör Keep Safe UF?
- Keep Safe UF säljer överfallslarm med ficklampa, där syftet är att skapa ett säkrare och mer hållbart samhälle.
Hur fick ni idén till ert företag?
- Det hade börjat hända en del brottslighet i grannkommunen och vi kände att vi ville göra något för att folk ska kunna känna sig säkrare.
Vad har varit svårt med att starta och driva företag?
- När vi började så var det många som inte trodde på oss. Folk tyckte vi skulle sälja armband eller fika men vi stod på oss. Vi trodde på vår idé och att vi bara skulle köra på. För att få ekonomin att gå ihop behövde vi sälja 60 stycken larm och nu har vi sålt fler än 400 stycken.
Vad tar ni med er för lärdomar?
- Det viktigaste är att man tro på sig själv. Vi trodde på oss och vågade satsa. Om du jobbar hårt, så kommer det att lösa sig. Vi jobbade hårt varje helg, det är bara att kämpa!