Nelly går teknikprogrammet på Kunskapsgymnasiet.

Nelly: ”Det är bara kul att gå till skolan”

Hon har bra kontakt med lärarna, är intresserad av det hon pluggar och säger att det därför bara är kul att gå till skolan. Möt Nelly som går teknikprogrammet på Kunskapsgymnasiet.
- Min dröm är att bli arkitekt och jag kände därför att mitt program var det som erbjöd mest när det gäller mitt intresse.

Nelly är alltid varit intresserad av arkitektur. När det var dags att välja gymnasium föll valet därför på teknikprogrammet på Kunskapsgymnasiet.

Det hon tycker är det bästa med skolan är att alla kommer så bra överens.
- Jag nog aldrig haft så bra kontakt med mina lärare någonsin förut. De är väldigt öppna och man märker att de gillar sitt jobb. Och eftersom skolan i sig är ganska liten, och klasserna små, är även kontakten mellan oss elever väldigt bra, säger hon.

Vad är det bästa med att plugga det du gör?
- Jag har alltid varit intresserad av arkitektur och nu när jag pluggar det känns det bara kul att gå till skolan. Det blir inte tråkigt på samma sätt som i grundskolan. Att dessutom gå i en klass där de flesta har samma intressen gör bara saken ännu bättre.

Berätta vilka ämnen du brinner mest för och varför?
- Absolut arkitektur, men tyvärr vi läser vi inte det just nu. Annars är miljö och energi en väldigt rolig kurs, säger Nelly.

”Har någon som kan hjälpa en med sitt plugg”

Hon berättar att hon en sak hon uppskattar med skolan är Kunskapsgymnasiets studiecoachning, där eleverna får träffa en lärare enskilt varannan vecka för att gå inom skolarbetet och få hjälp med planeringen.

- Studiecoachningen var något nytt för mig. Att få prata med sin mentor gör mig väldigt lugn. Man får bra relation med sin lärare, plus att man får någon som kan hjälpa en att hålla koll på sitt plugg.

På Kunskapsgymnasiet ingår även en ledarskapsinriktning på alla program. Hur tror du att du kommer att ha nytt av den?

- Ledarskapsinriktningen kommer nog hjälpa mig med att leda mig själv, men jag tror också att jag kommer att lära mig hur jag ska bete mig kring andra, säger Nelly.