”Det gör mig motiverad att plugga”

Elin går på samhällsvetenskapliga programmet på Kunskapsgymnasiet

Hon tycker om att studera beteendevetenskap och stämningen gör att hon ser fram emot skolan på söndagskvällen. Möt Elin som går samhällsprogrammet på Kunskapsgymnasiet.

Elin går samhällsvetenskapliga programmet på Kunskapsgymnasiet och valet var lätt för henne.

­– Jag är väldigt intresserad av beteende- och samhällsvetenskap. Hur till exempel människan fungerar i sociala sammanhang och hur det påverkar vårt samhälle och dess strukturer.

"Den kursen introducerade mig till ämnen som jag aldrig diskuterat förut"

Kursen om ledarskap, organisation och kommunikation har varit en av favoriterna hittills.

­– Den kursen introducerade mig till ämnen som jag aldrig diskuterat förut. Vi har pratat om personlighetstyper, individer, personliga koder och grupprocess så här långt. Det är superintressant!

Det bästa med Kunskapsgymnasiet tycker Elin är sammanhållningen och gemenskapen.

­– Den gör mig motiverad att jobba. Det är stämningen på skolan som är en av de största anledningarna till att jag ser fram emot skolan på söndagskvällar.

Stämningen gör också att kontakten mellan eleverna är mycket bra och Elin berättar att det är vanligt att man umgås över programmen och mellan årskurserna.

"De finns alltid där för oss"

­– Det som gör Kunskapsgymnasiet speciellt är främst arbetssättet men också våra studiecoacher. De finns alltid där för oss. Men vad som är allra mest speciellt är nog ändå gemenskapen som sagt. Den hittar man inte var som helst.

Efter gymnasiet vill Elin resa och uppleva världen på riktigt och då inte bara genom att läsa sig till den kunskapen.

­– Efter resandet vill jag återgå till skolbänken och studera något som verkligen intresserar mig, som exempelvis kriminologi eller internationella relationer. Efter gymnasiet vill jag verkligen ägna min tid åt ämnen som jag är intresserad av.