Maja går ekonomiprogrammet på Kunskapsgymnasiet.

”Man blir mer driven som person”

Hon uppskattar den schemalagda tiden med sin studiecoach och funderar på att plugga vidare till jurist eller mäklare. Möt Maja som pluggar ekonomiprogrammet med inriktning juridik på Kunskapsgymnasiet.
- Vi får lära oss att planera och ta ansvar för våra studier. Det gör att man blir mer driven som person, säger hon.

Att göra sitt gymnasieval var inte svårt för Maja. Hon följde tipset från sin bror och då blev det Kunskapsgymnasiet.

- Jag gick själv i Kunskapsskolan innan jag började gymnasiet och gillar arbetssättet. Man blir självständig, säger hon.

Maja berättar att hon uppskattar när hon träffar sin studiecoach, möten som finns inplanerade på schemat varannan vecka. Hon och hennes lärare pratar då om skolarbetet och diskuterar hur Maja ska nå sina mål.

- Vi går igenom hur jag ligger till, vad jag behöver jobba med och vad jag har på hjärtat rent generellt. Det gör att man får bra kontakt och större förtroende för sin lärare.

Lär sig att vara initiativrik och kreativ

Skulle du rekommendera Kunskapsgymnasiet till någon kompis?
- Absolut! Jag har vuxit så mycket som person här. Det jag har lärt mig hjälper mig med studierna och i vardagen i olika saker jag tar mig för.

Vad vill du jobba med i framtiden?
- Jag tror jag vill läsa till jurist, men har även varit inne på mäklare. Fast jag vet inte. Vi får se var vägen tar mig.

På alla Kunskapsgymnasiets program ingår en ledarskapsutbildning. Hur tror du att du kommer ha nytta av den?
- Ledarskapsdelen stämmer jättebra med skolans profil. Här lär man sig att vara initiativrik och kreativ. Man blir självständig och i och med det sin egen ledare, säger Maja.

Här kan du läsa mer om hur det är att gå på Kunskapsgymnasiet.