Nils pluggar på samhällsvetenskapsprogrammet på Kunskapsgymnasiet.

Nils: ”Världen är inte bara svart eller vit”

Han tycker den nära kontakten mellan elever och lärare skapar en trygg miljö och att det är intressant att få reda på varför vi agerar som vi gör. Möt Nils som pluggar samhäll med beteendeinriktning på Kunskapsgymnasiet.
- Jag tycker om att vi får arbeta med uppgifter som inte bara har ett svar, säger han.

När Nils skulle välja gymnasieprogram hade han ingen aning om vad han ville göra efter studenten. Därför föll valet på samhällsprogrammet. Idag går han sista året på Kunskapsgymnasiet och läser inriktningen beteendevetenskap.

- Jag valde samhäll för att jag inte visste vad jag ville jobba med när jag “blev stor”. Med det sagt är jag väldigt glad över mitt val. Det jag pluggar erbjuder så mycket mer än en bara en fortsättning på högstadiet, som många av mina vänner trodde. Speciellt beteendeinriktningen är kul eftersom jag tycker det är väldigt intressant med just beteenden och varför vi agerar som vi gör, säger Nils.

Han berättar att det bästa med samhällsprogrammet är att han får arbeta med uppgifter som inte bara har ett svar.
- Men det kan såklart bli jobbigt också, eftersom man alltid måste resonera kring hur man tänker. Möjligheten till flera svar gör att vi både ska och bör undersöka saker utifrån flera perspektiv. Det är väldigt nyttigt, för världen är ju inte bara svart eller vit. Vi resonerar mycket kring det och det skapar en förståelse för samhället och olika typer av tankegångar, säger Nils.

Lärarna är otroligt stöttande

Kontakten med lärarna är något han lyfter som väldigt positivt med själva skolan.
- Vi har högt till tak och kan skämta med varandra. Det bidrar till diskussioner och trevliga samtal under lektionerna och studietiden på skolan. Lärarna är dessutom otroligt stöttande. Jag trodde att man skulle få klara sig mycket mer själv på gymnasiet. Den bilden spräcktes helt när jag började här, säger Nils.

Han tycker att studiecoachningen är en viktig del i detta.
- Alla elever har individuell tid med en studiecoach varannan vecka och så är man med i en studiegrupp. Det gör att man känner sig trygg. Att studiecoachen kommer ihåg saker man pratat om, reflekterar över dem och ställer följdfrågor är bra. Det är något jag inte har hört händer på andra gymnasier, men som bidrar till att jag känner att valet av skola var helt rätt för mig.

Bra förutsättningar i arbetslivet

På alla Kunskapsgymnasiets program ingår en ledarskapsutbildning. Hur tror du att du kommer att ha användning av den?
- Jag tror att inriktningen i ledarskap kommer skapa bra förutsättningar i arbetslivet. Jag upplever att många väntar på att någon ska berätta för dem vad som behöver göras och vad de ska göra. Men jag har lärt mig att leda mig själv. Tanken om att bli sin egen ledare tror jag är väldigt viktig eftersom man inte alltid kan vara beroende av någon annan. Det är något andra skolor borde överväga, att lära eleverna att ta lite mer eget ansvar, säger Nils.

Efter studenten drömmer han om att åka ut och resa och se världen.

- Jag vill inte bara fastna i det svenska tankesättet utan komma utanför dess normer och kultur. Nu i trean åkte jag tillsammans med tio andra elever på Kunskapsgymnasiet till Indien för att göra vårt gymnasiearbete. Resan skapade en större förståelse för andra människor eftersom man i Indien har ett sådant annorlunda sätt att leva på. Att få uppleva det var väldigt intressant, säger Nils.

Här kan du läsa mer om hur det är att gå på Kunskapsgymnasiet.