Utbildningen som snabbt ska få ut extrapersonal i vården

Just nu genomför SkillEd en pilot av en introduktionsutbildning för vård och omsorg. Satsningen sker inom ramen för Beredskapslyftet.
- Deltagarna kommer avlasta inom vård och omsorg och på sikt rädda liv - viktigare än så kan inte en utbildning bli, säger Kristin Arnberg, som arbetar på SkillEd och är projektledare för utbildningen.

Det var under påskhelgen som SkillEd fick en förfrågan från Novare om de kunde sätta samman en pilot till en introduktionsutbildning för att stötta vården.

- Medarbetare från olika branscher får nu chansen att via den här introduktionen komma ut och stötta upp operativt inom vård och omsorg där behovet av extrapersonal nu är enormt på grund av situationen med coronaviruset, säger Kristin Arnberg som arbetar på SkillEd och är projektledare för hela arbetet.

Hon har, tillsammans med Skilleds team, de senaste veckorna arbetat intensivt för att få allt på plats för den fysiska utbildningen.

- Alltifrån det praktiska med att rekrytera personal, lyssna in Novares och arbetsgivarnas visioner till att leda arbetet med att planera och säkerställa utbildningsinnehållet. Jag medverkar även själv på utbildningen som kvalitetssäkrare och praktiskt stöd, säger hon.

Det är hektiska tre dagar för deltagarna som i denna pilot får gå igenom både praktiska och teoretiska delar. I teorin arbetar de till exempel med smittspridning, coronaviruset, värdegrund och äldres sjukdomar. Under praktiken får deltagarna lära sig grunden i omvårdnad av vårdtagare, hygien och förflyttning.

Deltagarna få komma ut till arbetsplatser inom Stockholms stad och Attendo för att stötta befintlig vårdpersonal.

- Efter utbildningen matchas varje person av Novare med rätt arbetsplats utifrån erfarenhet, intresse och behov. Redan veckan efter utbildningen kommer många vara ute på sina nya arbetsplatser, berättar Kristin.

Kristin Arnberg, SkillEd.

En av de som undervisar kursens deltagare är Annika Johansson som till vardags arbetar som lärare på vård- och omsorgsprogrammet på Kunskapsgymnasiet Globen. Hon är även utbildad undersköterska.

- Det är vår yrkesgrupp som ofta arbetar närmast patienten. Jag har, parallellt med min heltidstjänst som lärare, fortsatt att arbeta inom vård och omsorg. Det gör att jag kan bidra både i teori och praktik. Vi står mitt i en kris och det är allas ansvar att hjälpa till på de sätt vi kan, säger Annika Johansson och berättar vidare:

- Jag har sett att mina elever under den här perioden stärkts i sin yrkesidentitet och känner sig stolta över att utbildas inom ett yrke där vi räddar liv. Det är underbart att se. De är beredda på att kavla upp ärmarna och hjälpa till redan nu. Flera av mina elever i årskurs tre på Kunskapsgymnasiet Globen har fått visstidsanställningar på våra sjukhus i Stockholmsregionen.

Förutom Annika Johansson från Kunskapsgymnasiet bidrar Kungsholmens västra gymnasium med både lärare och metodrum, Spotify lånar ut sina lokaler och SilverLife med sakkunnig undervisande personal. Utbildningen är i samarbete med Beredskapslyftet med initiativ från Wallenberg Foundation och Novare.