Läraren Cajsa: ”Jag träffar eleverna individuellt varannan vecka”
När hon själv gick i skolan trodde hon aldrig att hon skulle bli lärare. Men efter ett sabbatsår med volontärarbete i Asien ändrade hon sig.
- Att vara lärare är världens bästa jobb. Jag pratar med över 100 elever varje dag och får otroligt mycket energi och glädje tillbaka, säger Cajsa Blekemo, som arbetar på Kunskapsgymnasiet Globen.
Cajsa Blekemo har jobbat som svenska- och samhällskunskapslärare på Kunskapsgymnasiet Globen i tre år. För henne var läraryrket ingen självklarhet.
- När jag gick i skolan trodde jag aldrig att jag skulle välja den här banan, men efter studenten reste jag runt i Asien och volontärarbetade som lärare i Indien i ett halvår. Det var då jag insåg hur roligt och givande läraryrket är. När jag kom hem efter mitt sabbatsår sökte jag därför direkt in till lärarutbildningen, säger hon.
”Fick tidigt hjälp att förstå värdet av att själv ta ansvar”
Cajsa gick själv på Kunskapsskolan i högstadiet och det är anledningen till att hon, efter att hon tagit sin lärarexamen, började jobba på just Kunskapsgymnasiet.
- Jag tyckte mycket om Kunskapsskolans koncept och hade en bra relation med alla mina lärare, framförallt min mentor. (Det vi kallar studiecoach på gymnasiet.) Jag fick tidigt hjälp att förstå värdet av att själv ta ansvar för mina studier och hur jag skulle göra det på ett bra sätt. Det upplägget är något jag tror gör Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet väldigt unika. Just att elevernas relation till sin studiecoach har ett så stort fokus, säger Cajsa och fortsätter:
- I studiecoachningen träffas vi individuellt varannan vecka och sätter upp mål och diskuterar hur eleverna ska nå dem. På det sättet får eleverna stöd i att strukturera upp och planera sina studier. Men det finns också utrymme att lyfta olika typer av anpassningar och andra behov som eleverna har. Det gör att alla elever blir sedda och får komma till tals - och det är jättebra, säger Cajsa.
”Alla hade kämpat stenhårt”
När hon får frågan om hon kan berätta om ett fint lärarminne är det just studiecoachningen hon tänker på.
- En sak jag verkligen minns är när min första klass, som jag var studiecoach för, skulle gå på sommarlov för första gången. Alla hade kämpat stenhårt och längtade efter en välförtjänt ledighet. På skolavslutningen insåg jag att det skulle dröja nästan tre månader tills jag fick se eleverna igen, att jag skulle sakna dem och att jag såg fram emot hösten när jag skulle få fortsätta att vara deras studiecoach i två år till. Det här läsåret tar de studenten. Det känns sorgligt, samtidigt som jag är väldigt glad över att jag har fått följa elevernas utveckling och se att de har blivit så självständiga och fantastiska individer.
Kan du dela med dig av ett bra pluggtips?
- Då måste jag säga planering. Det är A och O för att lyckas i skolan. Att hitta en planeringsstrategi är viktigt. Det får våra elever hjälp med. Ett annat viktigt tips tycker jag är att försöka utnyttja all tid i skolan, inte bara lektionstiden, utan att även exempelvis använda håltimmarna till att få sina examinationer klara, säger Cajsa Blekemo.