Sidra, Kunskapsgymnasiet Västerås.

Natureleven Sidra: ”Min studiecoach stöttar mig alltid”

Hon pluggar natur, vill bli läkare och valde Kunskapsgymnasiet Västerås på grund av sin syster, som gått där tidigare.
- Hon berättade att det här är en skola där lärarna fokuserar på varje elev, säger Sidra.

Sidra har en tydlig dröm. I framtiden vill hon jobba som läkare. Inför gymnasievalet visste hon därför att hon skulle satsa på naturprogrammet.

Nu pluggar hon på Kunskapsgymnasiet och är nöjd med sitt val av skola.

- Undervisningen är väldigt lugn. Det gör att man kan fokusera. Och lärarna försöker alltid att få oss elever att förstå vad de pratar om och repetera det vi går igenom på olika sätt, säger Sidra.

Hennes favoritämnen är kemi och biologi.

- De lärarna vi har i de här ämnena är kunniga och duktiga på att få oss elever att förstå. Sedan tycker jag att det är så roligt när vi laborerar och ser olika resultat, säger hon.

”Man kan prata med vilken lärare som helst”

En sak hon uppskattar med att gå just Kunskapsgymnasiet är just relationerna mellan elever och lärare.

- Den är speciell. Man kan gå till vilken lärare som helst och prata med hen på ett bekvämt sätt. Det gör att jag känner att mina lärare är mina lärare, men vi har också en relation som är mer som vänner, säger Sidra.

På Kunskapsgymnasiet har alla elever något som kallas studiecoachning. Varannan vecka träffar de en lärare individuellt för att gå igenom sitt skolarbete. Det tycker Sidra är väldigt bra.

- Min studiecoach stöttar mig alltid. Jag kan ta upp vad som helst, även om det inte alltid handlar om skolan. Det är skönt och jag tycker det känns bra att ha någon att prata med, som hjälper mig att planera mina studier, säger hon.

”Studieforum är det bästa vi har”

På Kunskapsgymnasiet har eleverna även något som kallas studieforum. Det är som en typ av läxhjälp där man kan fokusera och få extra hjälp i de ämnen man behöver.

- Jag tycker faktiskt att studieforum är det bästa vi har. Där pluggar jag på och lärarna har tid att rätta och hjälpa mig. Det är något jag använder ofta för upptäcka mina svagheter och kunna förbättras i dem. Men jag tror även att det här hjälper lärarna att se var jag behöver utvecklas för att nå mina mål, säger Sidra.

Här kan du läsa mer om hur det är att gå på Kunskapsgymnasiet.