Stefan Abrahamsson, Kunskapsgymnasiet Västerås.

Läraren: ”Studiecoachningen är en bra metod för att stötta eleverna”

Han tycker om att arbeta med människor, gillar rollen som studiecoach och brinner för sina ämnen och för sina elever.
- Alla mina ämnen är väldigt tacksamma att diskutera och att utmana eleverna ifrån, säger Stefan Abrahamsson, ämneslärare i bland annat sociologi och kommunikation på Kunskapsgymnasiet Västerås.

Stefan hade en fantastiskt bra mellanstadielärare. Och där väcktes tanken på att blir lärare i framtiden. Efter att ha testa olika yrken var det till slut i skolans värld som han hamnade.

- När jag började plugga till lärare så kändes det helt rätt på en gång. I det stora hela tycker jag att det är väldigt kul att jobba med människor och framförallt utmana och diskutera i viktiga frågor. Det gör att eleverna utvecklas vilket är superkul att se, säger han.

Idag arbetar Stefan Abrahamsson som ämneslärare i sociologi, historia, kommunikation och ledarskap och organisation på Kunskapsgymnasiet Västerås. Något han trivs mycket bra med.

- Alla mina ämnen är väldigt tacksamma att diskutera och utmana eleverna utifrån. Ibland känns det nästa lite elakt att jag har lagt beslag på alla de roligaste kurserna på skolan, säger han och skrattar.

”Visa att vi lärare är där för eleverna”

Vad som utmärker en bra lärare tycker Stefan Abrahamsson är svårt att svara på.

- På en av mina praktiker där jag pratade mycket med eleverna så märkte jag hur subjektivt det där med “bra” lärare är. Jag tror mycket handlar om hur olika elever och elevgrupper är. Men jag tänker att det viktigaste är att vara inlyssnande och arbeta med elevkontakterna. Att sätta eleven i fokus och visa att vi lärare är här för deras skull.

När han ska lyfta det som är positivt med Kunskapsgymnasiet nämner han eleverna.

- De är verkligen fantastiska, säger Stefan Abrahamsson med eftertryck.

Men han lyfter också bland annat studiecoahningen. Det är en regelbunden tid som finns inplanerad på schemat där eleven enskilt med sin studiecoach (lärare) går igenom hur de mår, vad de behöver fokusera på, hur de ska nå sina mål och planera sitt skolarbete.

- De här samtalen skapar mycket förtroende mellan studiecoachen och eleven och gör också att alla elever känner sig sedda och lyssnade till. Den bidrar i sin tur till en väldigt bra stämning på skolan eftersom det inte blir samma distans mellan lärare och elever. Sedan är studiecoachningen naturligtvis bra för studieresultaten. Eftersom lärarna har möjlighet att individuellt stötta sina elever regelbundet.

”Vi har många gamla elever som kommer hit på besök”

Vad tycker du att Kunskapsgymnasiet ger eleverna?
- Förberedelse inför framtiden. Det innefattar allt från initiativtagande och planering till att ta ansvar för eventuella studier eller jobb. Vi brukar ha en hel del gamla elever på besök och de brukar främst framhålla de delarna om hur lätt nästa steg blev.

Vad är ditt bästa pluggtips?
- Att testa olika pluggstrategier för att hitta vad som passar just dig. Men också att läsa på ordentligt inom den ledarskapsutbildning som ingår på alla våra program på Kunskapsgymnasiet. Den handlar mycket om att leda sig själv med hjälp av till exempel studieteknik. Där finns en massa bra tips!, säger Stefan Abrahamsson.

Här kan du läsa mer om hur det är att gå på Kunskapsgymnasiet.