Daniel Henriksson, Kunskapsgymnasiet Uppsala.

Läraren Daniel: ”Eleverna lär sig strukturera och ta ansvar”

- På den här skolan lär eleverna sig inte bara ämneskunskaper utan också att planera, strukturera och ta ansvar.
Det säger ämnesläraren Daniel Henriksson, som undervisar i engelska och historia på Kunskapsgymnasiet Uppsala.

Han funderade på att bli arkeolog, men har alltid trivs i skolan och gillar att vara social. Att han sedan kunde kombinera detta med intressena för språk och humaniora gjorde att Daniel Henriksson valde läraryrket.

- Lärarkollegiet är en grupp med ämneskunniga människor och man lär sig alltid något nytt. Att sedan undervisa på Kunskapsgymnasiet är speciellt. Här får eleverna gedigna ämneskunskaper, en god digital kompetens och strategier för att planera sina studier och det övriga livet. De lär de sig att strukturera och ta ansvar, säger han.

Daniel tycker att en bra skola har en helhetssyn på eleven och samtidigt inte tummar på att alla ska få med sig de kunskaper och färdigheter de behöver.

- Det är viktigt att eleverna rustas inför framtiden - på alla plan. Och det är det jag tycker är det bästa med Kunskapsgymnasiet, att vi arbetar just så. Vi ser och stöttar varje elev, bland annat genom studiecoachningen.

Kan du berätta hur den funkar?
- Studiecoachningen är både enkel och svår att förklara. Den fungerar så att eleverna har regelbundna coachande samtal med sin lärare (studiecoach) kring sin studiesituation. I samtalet kan eleven få stöd och man kan bolla frågor om ett visst ämne. I årskurs 3 som jag coachar i år handlar samtalen även om sådant som universitetet, hur man söker bostad, hur CSN på universitetet fungerar och en massa annat. De här samtalen blir ett bra stöd för eleverna på väldigt många sätt.

Vad är mest spännande i dina kurser, tycker du?
- Jag gillar framförallt fördjupningskurserna - i mitt fall Engelska 7 och Historia 2. Man kan välja mer vad man vill fördjupa sig i och ta ut svängarna mer. När det gäller själva kursinnehållet är det centrala för mig kopplat till människorna - alla som pratar engelsk, de som skapat historien och vi som är här och nu i klassrummet. Vi är inte särskilt olika varandra och det är det där mänskliga som förenar oss - det är intressant att visa eleverna just det.

Vilka är dina favoritlektioner?
- Den bästa lektionerna bygger på ett öppet klimat där lärandet sker i dialog mellan lärare och elever, men självklart också mellan elever. När jag förklarar något som är krångligt och svårt och vid lektionens slut ser att eleverna kan börja använda det de inte kunde när vi började. Det är häftigt, säger Daniel Henriksson och fortsätter:

- Andra fina ögonblick är när eleverna gör kopplingar mellan olika delar inom ett ämne, men även mellan olika ämnen. När vi till exempel pratar om 1800-talet och industrialiseringen i historia och eleverna själva lyfter politiska ideologier, samhällsförändringar som de diskuterar på samhällskunskapen eller sociologi. Då ser de hela bilden och märker att skolämnena inte bara är ämnen utan bredare än så.

Vad är ditt bästa pluggtips?
- Tänk efter före och planera. Ta reda på vad du ska göra, när och hur - men även var. Det är viktigt för att få till både bra studiefokus och en bra studieteknik, säger Daniel Henriksson.

Här kan du läsa mer om hur det är att gå på Kunskapsgymnasiet.