Rebecka Danemyr, Kunskapsgymnasiet Liljeholmen.

Läraren: ”Studiecoachningen är positiv för elevernas studieresultat”

Hon har alltid älskat att läsa böcker och tycker om att se ungdomar utvecklas och nå längre än de själva trodde var möjligt.
- På den här skolan ger vi eleverna mer än ämneskunskaper. De lär sig att ta ansvar för sina studier, säger Rebecka Danemyr, som arbetar som lärare i svenska och svenska som andraspråk på Kunskapsgymnasiet Liljeholmen.

Det finns många tankar om vad som är en bra lärare. Det beror helt på vem man frågar. Men för Rebecka Danemy handlar det om att ha fokus på varje elev.

- För mig är en bra lärare är någon som ser eleverna, var de befinner sig och som kan stötta dem så att de når längre. Sedan skulle jag även säger att det är viktigt att vara flexibel och lösningsorienterad i sin lärarroll, säger Rebecka Danemyr.

Och det är en sådan typ av lärare hon själv försöker vara i sitt arbete på Kunskapsgymnasiet Liljeholmen.

- Jag tycker att vi på den här skolan ger eleverna en fantastisk möjlighet till självutveckling och så får de lära sig att ta ansvar för sina studier. Eftersom vi är en ganska liten skola, lär man snabbt känna varandra. Detta i kombination med studiecoachningen gör att vi lärare verkligen kan se varje elev och det påverkar såklart studieresultaten positivt.

”Det är bra för skolarbetet”

Hur funkar studiecoachningen?
- Det är en regelbunden schemalagd tid där eleven tillsammans med sin studiecoach (lärare) går igenom skolarbetet. Vi diskuterar hur eleverna mår, hur de ska nå sina mål, vilka studiestrategier som är bäst för olika uppgifter och så får de hjälp att planera och strukturera. Det är väldigt bra både för relationen elev/lärare och för skolarbetet.

Vad är det bästa med ditt jobb?
- Att jag hela tiden utvecklas. Både genom relationerna med elever och inom mina ämnen. Men även friheten. Det finns alltid möjlighet att vara kreativ och tänka om, ifall jag inte är nöjd med utfallet. Varför utforma uppgifter som jag själv tycker är tråkiga?, säger Rebecka Danemyr och skrattar.

”Jag kände att jag nådde fram”

Kan du berätta om ett fint skolminne?
- Oj, det finns massor. Men ett måste vara när en elev kom till mig och var oerhört arg när att han hade sett på filmen “Snabba cash”. Han skulle jämföra boken med filmatiseringen och de två stämmer inte helt överens med varandra. Det här gav upphov till mycket diskussion, jag kände att det fanns ett stort engagemang och att jag nådde fram. Detta var för övrigt en elev som absolut inte trodde att han skulle klara av att läsa ut en hel bok, då han aldrig hade gjort det tidigare. Det var stort, säger Rebecka Danemyr.

Kan du dela med dig av några riktigt bra pluggtips?
- Hitta en plats där du kan fokusera och inte blir distraherad. Troligtvis studerar du bättre om du inte sitter hemma i ditt rum eller tillsammans med dina vänner. Varför inte testa att sitta på biblioteket?, säger Rebecka och fortsätter:
- Ta anteckningar på lektionerna och renskriv dem senare. Det hjälper dig att repetera vad ni gått igenom. Och så måste jag säga, sätt igång med uppgifter i tid. Det är lätt att tro att de som når höga betyg i de flesta ämnen har väldigt lätt för sig. Men bakom varje A ligger det oftast många många timmars hårt arbete, säger Rebecka Danemyr.

Här kan du läsa mer om hur det är att gå på Kunskapsgymnasiet.