Shadija, Kunskapsgymnasiet Liljeholmen.

Natureleven Shadija: ”Vi har bra kontakt med lärarna”

Hon brinner för NO-ämnena, tycker det är spännande att lära sig alla begrepp inom biologi och kemi och uppskattar de enskilda studiecoachsamtalen.
- Jag kan alltid vända mig till min studiecoach om jag har svårt med något, säger Shadija, som pluggar naturprogrammet på Kunskapsgymnasiet Liljeholmen.

När Shadija funderade över sitt gymnasieval fick hennes intressen styra. Och i och med att hon tyckte så mycket om matte och NO-ämnena bestämde hon sig för att välja det naturvetenskapliga programmet med inriktning natur.

Jag valde natur eftersom NO och matte var det ämnet jag var mest intresserad av på högstadiet, säger hon.

När Shadija började på Kunskapsgymnasiet Liljeholmen reagerade hon särskilt över en sak - stämningen.

- Det är det jag älskar mest med skolan. Att alla känner varandra, både elever och lärare, vilket var det jag ville var ute efter när jag började på gymnasiet. Redan vid starten var kamraterna trevliga och lärarna gjorde så att alla kände sig välkomna, säger hon.

”Det är så jag lär mig bäst”

Vad tycker du om undervisningen?
- Den är väldigt bra, mest eftersom man har så bra kontakt med lärarna. De undervisar på olika sätt, men alla lärare vill att man ska nå sin bästa potential och tillsammans med dem planerar du exakt hur du ska nå ditt mål inom varje ämne. Vi får dessutom mycket feedback från lärarna, vilket är just det sättet jag lär mig bäst på, säger Shadija.

På Kunskapsgymnasiet har alla elever en studiecoach (en lärare), som man träffar enskilt varje vecka. Under studiecoachsamtalen får eleverna hjälp med att planera sitt skolarbete för att nå sina mål.

Vad tycker du om studiecoachningen?
- Att ha en studiecoach känns väldigt skönt. Under samtalen kan man uttrycka sina åsikter och ställa frågor om skolan och undervisningen. För mig är det viktigt att kunna ha den möjligheten och kunna vända mig till min studiecoach om jag har svårigheter med något. Jag vet att min mentor kommer ta mig på allvar och försöka hjälpa mig.

”Då behöver jag inte oroa mig för läxor”

Ni har också något som heter studieforum. Hur funkar det?
- Studieforum är lektioner man använder för att plugga valfritt ämne. Om du känner att du ligger efter i matte till exempel, går du till matteforum och träffar din mattelärare. Där kan du ställa frågor, få hjälp eller bara jobba på. Jag använder oftast studieforum för att slippa behöva göra något hemma. Jag fixar allt i skolan och behöver inte oroa mig för läxor och så. Men det beror också på hur mycket man har att göra så klart.

Vad är det bästa med skolan?
- Jag skulle säga människorna, både mina klasskamrater och lärare. Man känner sig alltid välkommen och trygg i skolan. Det skapar en bra studiemiljö på lektionerna. Även på raster känns det skönt att vara i skolan på grund av mysiga studierum, som man kan vara i för att plugga eller umgås med vänner.

Vad drömmer du om?
- Jag är väldigt förvirrad när det kommer till framtida yrken, men just nu är det enda jag kan tänka mig att bli läkare. Det är en kombination av de flesta saker jag vill göra, som att arbeta med människor och använda mig av naturvetenskapliga ämnen. Men det beror också på vilken läkare man pratar om. Personligen tänker jag antingen på akutläkare eller flygläkare, säger Shadija.

Här får du veta mer om hur det är att gå Kunskapsgymnasiet.