Viktor Larsson har korats till Årets UF-lärare i Östergötland.

Han blev årets UF-lärare i Östergötland

Viktor Larsson har korats till Årets UF-lärare i Östergötland 2021.
Nu har han chans att gå hela vägen till SM.
– Det känns jätteroligt! Det är inte ofta man får ta emot pris för sitt jobb som lärare, säger han.

Varje år utses Årets UF-lärare av organisationen Ung Företagsamhet. Alla regioner får chans att nominera en lärare vars engagemang har utvecklat eleverna och skolan. Den nominerade ska också ha haft förmåga att inspirera och vägleda både elever och kollegor.

Viktor Larsson undervisar i ung företagsamhet och är ämnesansvarig för ekonomi och juridik på Kunskapsgymnasiet i Norrköping. Nu har han fått ta emot utmärkelsen Årets UF-lärare i Östergötland 2021.

Grattis till utmärkelsen! Hur känns det?
– Tack, det känns jätteroligt! Jag blev överraskad med diplom och blommor på skolan. Det är inte ofta man får ta emot pris för sitt jobb som lärare, så det känns väldigt kul, säger Viktor Larsson.

Varför blev du nominerad, tror du?
– I år tog jag initiativ till att skapa ett nätverk för alla UF-lärare i Östergötland. Jag är samtidigt ansvarig för ett pilotprojekt där eleverna kan få en internationellt gångbar UF-certifiering. Jag tror också att det spelar in att vi har så duktiga elever här på Kunskapsgymnasiet Norrköping. De lyckas ofta bra i de regionala tävlingarna, och alla våra elever har lyckats få certifieringen.

Hur har ni arbetat med UF på skolan under året?
– Vi jobbar för att eleverna ska upprätta egna kontakter inom näringslivet, och de får själva prata med till exempel kommunen och banken för att sälja in sina koncept. Det ger mycket för både eleverna och oss lärare när vi upptäcker att det vi undervisar är gångbart. I år anordnade vi en tävling, en egen variant av tv-programmet Draknästet, där vi bjöd in övriga skolor i regionen. Det blev väldigt lyckat.

Elever tävlar med sina företagsidéer

Flera av eleverna på Kunskapsgymnasiet Norrköping har också varit med och tävlat med sina företagsidéer i år. Bäst har det gått för CarePal UF som har tagit sig till final i klassen Årets socialt hållbara företag. Nu håller vi tummarna för dem och för att Viktor Larsson tar sig hela vägen till SM, där han har chans att bli Årets UF-lärare 2021.

Så här löd nomineringen från Ung Företagsamhet:
“Viktor har under lång tid varit en engagerad och omtyckt UF-lärare, han har varit med och utvecklat en internationell certifiering för kunskaper inom entreprenörskap för UF Sverige och han har dessutom i kulisserna varit pådrivande för att Norrköpings kommun ska ta ett helhetsgrepp kring UF-företagande, ett arbete som kommunen nu också har initierat. Dessutom är hans UF-elever år efter år framgångsrika vid våra regionala tävlingar.”

Viktor Larsson