Gå till innehåll

Dónal Gaynor är lärare på Kunskapsgymnasiet Malmö.

Läraren Dónal: “Våra elever blir självsäkra och medvetna om sina möjligheter”

Han tycker att det bästa med skolan är den familjära känslan mellan lärare och elever, och att fokus på elevernas bästa “sitter i väggarna”.
– Att vara lärare är väldigt roligt och inspirerande. Eleverna har så mycket spännande att dela med sig av, säger Dónal Gaynor, lärare på Kunskapsgymnasiet Malmö.

Dónal Gaynor är förstelärare och arbetslagsledare på Kunskapsgymnasiet i Malmö, där han började jobba för sex år sedan. Han har högskoleexamen i inte mindre än sju (!) olika ämnen och är behörig lärare i engelska, samhällskunskap, sociologi, filosofi, biologi och geografi.

Det bästa med att vara lärare tycker han är att få jobba tillsammans med eleverna.

– De är otroligt intressanta, allihop. De har så mycket spännande att dela med sig av. Som lärare gör du inte saker för din egen skull, utan för 20-30 andra personer som alla har olika behov, och det gäller att möta varje individ där de är. Det är ett jätteroligt jobb, berättar Dónal.

Men att han skulle bli lärare var långt ifrån självklart. Dónal växte upp i England och drömde från början om att bli läkare. Han kom in på läkarprogrammet och pluggade där i tre år, innan han ändrade sig och bytte huvudämne till sociologi. Men inte heller det kändes rätt, och till slut hamnade han i Lund där han pluggade statsvetenskap.

Var en “evighetsstudent”

– Jag var en evighetsstudent, säger Dónal med ett skratt, och berättar vidare:

– I Lund träffade jag min nuvarande sambo, så jag blev kvar i Sverige och lärde mig svenska. Jag fick en praktikplats på Kunskapsgymnasiet och stormtrivdes, och bestämde mig för att satsa på läraryrket. Jag har en väldigt positiv erfarenhet av studier, det är så värdefullt.

På Kunskapsgymnasiet har alla elever en studiecoach (en lärare) som de träffar enskilt varannan vecka.

– Studiecoacherna är jätteduktiga på att hitta elevernas kraft! Under coachningen får eleven fullt fokus och tid att prata om och reflektera över sina mål, och hur de ska göra för att nå dit de vill. När de inser vitsen med att få med sig kunskaper ökar deras motivation, säger Dónal.

Det absolut bästa med Kunskapsgymnasiet är enligt Dónal den familjära känslan som råder mellan eleverna och personalen.

– Vi lärare stöttar varandra och hjälps åt så att vi kan hjälpa eleverna på bästa sätt. Rektorn och alla medarbetare brinner för eleverna och utgår från deras bästa, det sitter i väggarna och genomsyrar allt på skolan.

Hur var din egen skoltid?
– England har ett helt annat skolsystem än Sverige. Betygen sätts utifrån resultatet man får på de nationella proven. Jag hade lätt för mig i skolan så det systemet passade mig bra.

Vad är det svåraste med ditt jobb?
– Att alla elever har så olika bakgrund och behov. Det är samtidigt det roligaste med jobbet, men det är en utmaning att alltid lyckas hitta vad som kan hjälpa just den elev du har framför dig.

Under pandemin har eleverna till stor del fått arbeta på distans. Hur har det fungerat?
– Det har varit både positivt och negativt, vissa saker har varit enkelt och andra svårare. Vi har lärt oss mycket på vägen. Till exempel har vi samlat ihop en hel bank med inspelat material som eleverna kan gå tillbaka och titta på i efterhand, om de missat något eller vill repetera. Så kommer vi att fortsätta arbeta även efter pandemin.

Vilka fördelar finns det för eleverna med att gå på just Kunskapsgymnasiet?
– De blir trygga i sig själva och får en självkänsla som inte alla får med sig från gymnasiet. Att bli sedd och hörd under de här åren, vilket våra elever blir, ger jättemycket. Jag tror att eleverna får en känsla av makt att styra över sitt eget liv, och att de blir medvetna om vilka möjligheter de faktiskt har.

Här kan du läsa mer om hur det är att gå på Kunskapsgymnasiet.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Läs mer om hur vi använder cookies här.