Årets Bindekrans-pristagare Mårten Blad om undervisning med hög kvalitet: “Alla elever ska med, det är jätteviktigt”
När han fick reda på att han tilldelats Kunskapsskolans eget lärarpris Årets Bindekrans blev han både smickrad och överraskad.
– Jag känner ett ansvar att göra något bra av priset. Jag ska ta chansen att förkovra mig inom något av mina ämnen, och jag vill gärna att det kommer mina kollegor till del på något sätt, säger Mårten Blad på Kunskapsgymnasiet Norrköping.
Det var i början av höstterminen som Mårten Blad utnämdes till Årets Bindekrans-pristagare 2021. Under en kick-off tillsammans med medarbetarna på Kunskapsgymnasiet Norrköping övergick programmet plötsligt i en stämningsfull prisutdelning.
Torbjörn Bindekrans själv dök upp och började tala, och efter en stund berättade han varför han var på plats. När Mårten hörde sitt eget namn ropas upp blev han både förvånad och glad.
– Det var oerhört smickrande. Jag blev väldigt överraskad, och lite skärrad. Det kändes som om ett stort ansvar hamnade på axlarna, att göra något bra av priset. Som lärare är jag ju van vid, och gillar, att prata inför folk. Men den här gången var det faktiskt nervöst, berättar han.
Mårten har arbetat som lärare på Kunskapsgymnasiet i Norrköping i snart 17 år. Där undervisar han i samhällskunskap och historia, och det var just intresset för de ämnena som fick honom att börja studera till lärare för tjugo år sedan.
– Jag hade en bild av att läraryrket mest skulle handla om själva ämneskunskaperna på gymnasiet. Så var inte fallet. Det är så mycket mer, vilket jag är glad för nu.
“Viktigt att själv visa entusiasm”
I dag brinner Mårten för att hålla en hög kvalitet på sin undervisning. Han betonar vikten av att eleverna får med sig både bildning och analysförmåga, samtidigt som alla måste hänga med.
– Det är en utmaning att få med båda delar, men när jag planerar tänker jag alltid på att alla ska med, det är jätteviktigt.
Enligt Mårten är en bra lärare tydlig men lyhörd. Han menar att det är viktigt att hålla sig till strukturer som eleverna känner igen och är trygga i, och att ständigt ha en dialog med eleverna.
– Det är också viktigt att visa entusiasm och att man själv tycker att ämnet är kul, och dessutom motivera varför eleverna ska sätta sig in i ett visst stoff eller tillägna sig en särskild förmåga, säger Mårten.
Flera olika roller och uppdrag
Under åren på Kunskapsgymnasiet har han haft många olika roller, vilket uppmärksammas i motiveringen till Årets Bindekrans. Där står bland annat att Mårten utvecklar både sin egen och skolans undervisning.
Förutom att vara ämneslärare och studiecoach är han ämnesansvarig, arbetslagsledare och förstelärare. Han har även haft flera olika uppdrag, och har bland annat varit processledare för Ifous, deltagit i ett utbyte med en skola i Indien samt hjälpt till att bygga upp den digitala plattformen Kunskapsporten. Mårten förklarar de många uppdragen med att han gillar att samarbeta med andra.
– Kunskapsgymnasiet präglas ju av öppna dörrar. Jag har haft turen att bli inspirerad av andra och har förhoppningsvis inspirerat andra. Det är kul att organisera olika verksamheter och jag har nog en viss fallenhet för det. Undervisning är mycket “trial and error”, och tillsammans kommer vi framåt.
I motiveringen till Årets Bindekrans står det också att du har varit med och byggt upp “kunskapsandan” på skolan. Kan du berätta lite om den?
– Oj, svår fråga. Men jag är ju en av dem som jobbat längst, så jag antar att jag i mina olika roller som till exempel ämneslärare, studiecoach och lagledare bidrar till förhållningssätt och aktiviteter som främjar sammanhållning. Dessutom har jag alltid som mål att behandla eleverna som vuxna, eller nästan vuxna, och det tror jag är en framgångsfaktor. Det kanske bidrar till den fina stämningen vi har här.
Vad är det bästa med att vara lärare?
– Det blir aldrig långtråkigt! Jag har förmånen att dagligen jobba med fantastiska kollegor och elever som är i sin kanske mest dynamiska period i livet. Det blir väldigt stor variation och det är jättekul. Kicken jag får av ett pass när eleverna tar stora kliv framåt är så härlig.
Vad är svårast?
– Bedömning kan vara svårt emellanåt. Det är viktigt med en rättssäker bedömning och samsyn kring den. Men jag har bra och hjälpsamma kollegor som stöttar i den frågan, så det brukar funka väldigt bra. Det kan också vara svårt att känna sig tillräcklig när elever har det svårt av olika anledningar, men det tillhör ju livet. Då försöker jag vara ett så bra stöd jag kan.
I priset Årets Bindekrans ingår 50 000 kronor i kompetensutveckling. Har du funderat på hur du vill använda pengarna?
– Det blir definitivt något kopplat till mina ämnen. Jag ska ta chansen att förkovra mig inom något, eventuellt internationella relationer. Jag vill också gärna att de nya kunskaper jag får ska komma mina ämneskollegor till del på något sätt.
Årets Bindekrans är ett sätt för Kunskapsskolan Sverige att uppmärksamma lärare som utmärker sig särskilt i sin lärargärning, som en push i karriären. Hur ser du på möjligheterna att göra karriär inom Kunskapsskolan?
– Goda. Det känns som att det finns många möjligheter, det är ju en huvudman som vill mycket och tar tillvara på kompetens. Men det roligaste och mest meningsfulla är att vara med eleverna, och det viktigaste måste ju vara att de bästa pedagogerna undervisar så mycket som möjligt. Kärnverksamheten är viktigast.
Fakta om årets Bindekrans
Årets Bindekrans instiftades i kunskapsskolepionjären Torbjörn Bindekrans anda. Priset går till en gymnasielärare och en grundskollärare, som får 50 000 kronor var i kompetensutveckling. Priset delades ut första gången år 2019.
Pristagare:
2019: Helena Åström, Kunskapsgymnasiet Malmö
2019: Jenny Ljung, Kunskapsskolan Uppsala Norra
2020: Stefan Abrahamsson, Kunskapsgymnasiet Västerås
2020: Liselott Blennö, Kunskapsskolan Norrköping
2021: Mårten Blad, Kunskapsgymnasiet Norrköping
2021: Emma Pettersson, Kunskapsskolan Varberg
Mårtens motivering:
“Genom många förtroendeuppdrag, långsiktigt arbete och stort engagemang i pedagogiska frågor har han visat att han är en genuint skicklig lärare. Han brinner för läraruppdraget och är noggrann, systematisk och analytisk i sin gärning. Samtidigt tillför han både engagemang och kreativitet och utvecklar sin egen och skolans undervisning. Som positiv kulturbärare bidrar han också till elevers, kollegors och Kunskapsgymnasiets utveckling. På sin egen skola har han dessutom varit med och byggt upp “kunskapsandan”, som ligger till grund för den fina gemenskap, tillit och trygghet som finns bland elever och kollegor.”
Så här lyder kriterierna för priset:
Årets Bindekrans går till en lärare som systematiskt, med höga förväntningar, stort engagemang och kreativitet, visat på förmågan att bygga goda relationer med sina elever. Läraren har fått eleverna att ta en aktiv roll i sin läroresa, vilket lett till att de nått längre än de trodde var möjligt - både när det gäller ämneskunskaper och förmågor. Årets Bindekrans-lärare är en aktiv, lösnings- och målfokuserad lagspelare som personifierar Kunskapsskolans pedagogiska idé och värderingar.