Emil, Kunskapsgymnasiet Uppsala.

Teknikeleven Emil: ”Vi har bra gemenskap och stort pluggfokus”

Han är superintresserad av arkitektur. Något som gjorde det lätt för Emil när han skulle göra sitt gymnasieval.
– På Kunskapsgymnasiet Uppsala fanns teknikprogrammet med samhällsbyggande och miljö, vilket har mer fokus på arkitektur. Därför valde jag att gå här, säger han.

Många funderar mycket kring sitt gymnasieval. Där sticker Emil ut. Han visste tidigt att han ville gå teknikprogrammet med inriktning samhällsbyggande och miljö, och då var det enkelt att välja skola.

Kunskapsgymnasiet Uppsala hade den specifika inriktningen jag letade efter, som är mycket mer inriktad på arkitektur är många andra. Nu när jag går här tycker jag att det bästa med mitt program är att vi jobbar mycket med att konstruera modeller i olika dataprogram. Hus, busshållplatser, möbler… Det är väldigt intressant att konstruera olika modeler och att klura ut problem som framkommer på vägen, säger Emil.

Han tycker stämningen på skolan gör att det är lätt lära känna andra elever, men att han samtidigt får studiero.

Vi har en fin gemenskap här. Vi brukar säga att alla känner alla och det är bra, precis som det är bra att det finns ett stort pluggfokus i skolan.

Emil berättar att han också uppskattar den kontakt han har med lärarna.

De vill verkligen att du ska lyckas. Det är det bästa med skolan. Precis som studiecoachningen.

”Studiecoachen hjälper dig att se vad du kan förbättra”

Alla elever som går på Kunskapsgymnasiet har nämligen en egen studiecoach (lärare) som de regelbundet träffar individuellt för att få stöd att sätta mål, planera och prioritera sitt skolarbete.

Studiecoachningen gör det mycket enklare att förstå var du ligger gällande betyg, vad du kan förbättra och hur du kan förbättra det. Dessutom kommer du nära din studiecoach. Det är enkelt att prata om olika saker, främst skolarbete men även annat, säger Emil.

På Kunskapsgymnasiet finns ju också något som kallas för studieforum. Hur fungerar det?

De flesta jag känner brukar gå på det även om de inte måste. Det fungerar ungefär som en läxhjälp. Du har tillgång till lärare i alla ämnen och kan enkelt få hjälp. Lite som extra pluggtid med lärare.

Hur har du utvecklas som person under din tid på Kunskapsgymnasiet?

Den största förändringen är nog att jag har förbättrat min sociala förmåga. Jag har lärt mig att konversera och diskutera på en högre nivå. Dessutom har jag utvecklat min studieteknik, säger Emil.

Se fler elever berätta om hur det är att gå på Kunskapsgymnasiet Uppsala.