Magdalena, Kunskapsgymnasiet Göteborg.

Ekonomieleven Magdalena: ”Min studiecoach har hjälp mig förbättra mina resultat”

Skolan hade bra rykte, med trevliga elever och rättvisa lärare. Det var det som gjorde att ekonomieleven Magdalena föll för Kunskapsgymnasiet Göteborg.
– I framtiden vill jag blir lärare på gymnasiet och undervisa i psykologi, säger hon.

Hon är intresserad av psykologi och juridik och brinner för rättvisa. Därför valde Magdalena att plugga ekonomiprogrammet med juridikinriktning.Min inriktning är så bra. Jag får läsa juridik, men har också psykologi på schemat, så det passar verkligen mig, säger Magdalena på Kunskapsgymnasiet Göteborg.

Hon berättar att lärarna på skolan undervisar på olika sätt och att det gör att det är lätt att hitta en bra studieteknik.

Det är jättebra, tycker jag! Olika elever lär sig på olika sätt. Då gäller det att hitta vad som passar dig. Hur just du pluggar smart och hur du lär dig bäst, säger Magdalena.

”Det är jätteskönt att ha en studiecoach”

Hon uppskattar också den kontakt hon har med sin studiecoach. Studiecoachning är något alla elever på Kunskapsgymnasiet har på schemat. Då träffar de en lärare regelbundet för att få hjälp att prioritera och planera skolarbetet, så att de ska nå sina mål.

Det är jätteskönt att ha en studiecoach. Vi går igenom vad jag behöver hjälp med för att lösa skolarbetet på bästa sätt. De enskilda studiecoachmötena har resulterat i stora förbättringar för mig, både för mina resultat och min personliga utveckling, säger Magdalena.

Studieforum är populärt

En annan sak som, enligt henne, är populärt på Kunskapsgymnasiet är studieforum. Det fungerar lite som en läxhjälp där eleverna under speciella tider varje vecka har tillgång till lärare i alla ämnen. Då kan eleverna få hjälp både om de ligger efter i något eller vill ligga steget före.

Studieforum har hjälpt mig mycket. Det är jättebra att kunna få hjälp och välja vilket ämne du behöver satsa på.

Vad är viktigast för dig för att du ska trivas i skolan?

Det viktigaste är nog eleverna, att man inte ska känna sig utanför och att man inte blir störd på lektionerna. På vår skola går elever från många olika kulturer. Det gillar jag. Det blir en skön stämning, säger Magdalena.

Möt fler elever som går på Kunskapsgymnasiet Göteborg