Gå till innehåll

Medlemmarna i det vinnande UF-företaget Green Padel UF.

Årets vinnare i Business Challenge hittade sin affärsidé i en soptunna

Årets Business Challenge är avgjord. Den här gången hade flera tävlande hållbarhet i fokus.
- Det slängs sjukt mycket padelbollar och det ville vi göra något åt, säger Oscar Jakobsson, en av medlemmarna i det vinnande UF-företaget Green Padel.

Förra veckan utsågs vinnaren i årets Business Challenge. Tävlingen handlar om entreprenörskap och företagande och de elever som deltar får pitcha sina företagsidéer inför en jury.

I år deltog tolv företag från olika kunskapsgymnasier runt om i landet. Två av bidragen gick vidare till en finalomgång, där Green Padel UF från Kunskapsgymnasiet Norrköping till slut stod som segrare.

- Att sitta i UF-juryn är alltid årets höjdpunkt, så även den här gången. Det är fantastiskt att få ta del av elevernas kreativitet och engagemang. Mest spännande är det att få höra reflektionerna kring hur de har samarbetat och löst utmaningar längs vägen, riktigt entreprenörskap, säger Cecilia Carnefeldt, Kunskapsskolans styrelseordförande och en av medlemmarna i juryn.

Hon berättar att det är en tuff utmaning att utse en vinnare bland alla bidrag.

- Årets segrare rankade högt på alla bedömningskriterier. Medlemmarna i Green padel UF hade identifierat en lucka på marknaden. De hade tagit fram en affärsidé som är ekonomiskt hållbar, samtidigt som den bidrag till miljömässig hållbarhet genom återbruk. Eleverna hade uppenbar kunskap om sitt område, de hade påvisad framgång och gjorde en proffsig och övertygande presentation, säger Cecilia Carnefeldt.

”Vi har hittat ett sätt att återanvända gamla padelbollar”

Oscar Jakobsson är en av eleverna, som tillsammans med fyra kompisar, skapat Green padel UF.

Stort grattis till vinsten! Hur känns det?
- Tack så jättemycket! Det var väldigt kul att vara med i den här tävlingen och inse att andra delar vårt intresse för hållbarhet och ser möjligheten i vårt företag.

Vad går er affärsidé ut på?
- Vi har hittat ett sätt att återanvända gamla padelbollar. Vi samlar in dem från olika padelhallar och lägger dem i en tryckbehållare, för att de ska återfå rätt lufttryck och en likvärdig prestanda jämfört med nya bollar.

Hur kom ni på idén?
- Alla vi som är med i Green padel UF är intresserade av padel. Men det går åt en hel del bollar för att spela. Det märker man om man tittar i soptunnorna i en padelhall. De flesta kanske använder sina bollar en eller två gånger. Så vi tänkte att det måste finnas en mer hållbar lösning. Då kom vi på det här. Våra återvunna bollar är dessutom nästan 50 procent billigare än nya, säger Oscar Jacobsson.

”Man kan inte lämna något åt slumpen”

Alex Holgersson är också med i Green Padel UF. Han berättar att det största utmaningen som eleverna i företaget haft, har varit att få tekniken att fungera optimalt.

- Vi beställde en tryckbehållare som vi sedan modifierade och byggde om för att den skulle passa våra behov. Det var lite pilligt, men vi lyckades, säger han.

Hur var det att presentera sin affärsidé för en jury?
- Det var så klart nervöst att gå upp mot de andra finalisterna. De var jätteduktiga och hade också en bra idé, så det hade känts helt okej att förlora mot dem. Men vi hade övat mycket på vår pitch, så det gick bra.

Vad har ni lärt er genom att driva ett UF-företag?
- Att det kräver mycket arbete och att detaljerna är viktiga. Man kan inte lämna något åt slumpen.

Hur ser framtiden ut för Green Padel UF?
- Det är jätteroligt att jobba med det här och vi kommer att fortsätta erbjuda våra tjänster till olika padelhallar även under vårterminen.

Företaget Nordic T UF, också från Kunskapsgymnasiet Norrköping, var det andra UF-företaget som gick till final i årets Business Challenge. Douglas Franzén är en av de fem eleverna som skapat Nordic T UF.

Medlemmarna i UF-företaget Nordic T UF.


Ni gick också på hållberhetsspåret i er affärsidé?
- Ja, vårt företag gör golfpeggar av kartong som går tio gånger snabbare att bryta ner än vanliga peggar. Dessutom ställer du våra peggar direkt på marken istället för att sticka ner dem, vilket gör att du får till en mer konstant sving.

Var det viktigt för er att ha ett hållbart fokus?
- Ja, för oss kändes det roligt att ta en befintlig produkt och sedan förbättra miljöaspekter.

Hur var det att gå hela vägen till finalen?
- Det kändes kul! När vi hade kommit så långt så hoppades vi självklart att vi skulle vinna. Men vi förlorade mot ett bra företag med en bra idé, säger Douglas Franzén.


Motivering till årets vinnare av Business Challenge
“Då vägvalen för att generera intäkt är flera med såväl B2b som privatkunder och prenumeration. Med en genomarbetad affärsidé som hakar på hälsotrend som nu kan utövas hållbart. Ni är redan igång och vi ser glöden i er företagsamhet. Tillväxten och framtidsutsikten tror vi kräver att ni får ännu bättre koll på motståndet som ni har dribblat bort. Vinnare är Green Padel UF”

FAKTA OM FINALISTERNA
Green Padel UF vann årets Business Challenge.
UF-företaget har skapats av Oscar Jakobsson, Alex Holgersson, Tage Sandberg, Gustav Werme, Theo Jansson.
Affärsidé: Att återvinna padelbollar.

Nordic T UF gick till final i årets Business Challenge
UF-företaget har skapats av Douglas Franzén , William Sjölund, Edvin Carlsund, Ludwig Wilén, Anton Lövbom.
Affärsidé: Miljövänliga golfpeggar av kartong.

Läs mer om hur det är att gå på Kunskapsgymnasiet.


Se elevernas presentation av Green Padel

 

Se elevernas presentation av Nordic T