Isabella Völker är lärare på Kunskapsgymnasiet Malmö.

"Här finns en generositet och en prestigelöshet"

Isabella Völker har undervisat på Kunskapsgymnaiset Malmö i tio år och trivs fortfarande väldigt bra. Nyckeln tror hon ligger i de goda relationer som både medarbetare och elever har till varandra.

Isabella Völker är lärare i svenska, svenska som andraspråk, engelska och retorik. Av en vän som arbetade på Kunskapsgymnasiet Malmö blev Isabella rekommenderad en tjänst på skolan. Det är nu tio år sedan.
– Jag trivs väldigt bra på min arbetsplats. Det allra bästa är kort sagt mina arbetskamrater och mina elever. För mig är skratt väldigt viktigt och det blir mycket av den varan, både oss kollegor emellan och tillsammans med eleverna, säger hon och fortsätter:

– Vi kollegor stöttar varandra, är intresserade av varandras arbete och gillar att samarbeta. Det finns en generositet och en prestigelöshet som låter oss komma nära varandra. Dessutom får jag arbeta med en av mina stora passioner i livet, nämligen litteratur och vara delaktig i frågor som gäller skolutveckling.

Vägen till läraryrket började egentligen med Isabellas pappa som arbetade som lärare. Hans passion för yrket lyste igenom under hela hennes uppväxt.
– Att se hur mycket pappa tyckte om att undervisa och arbeta i skolan har helt klart påverkat mig. Så man kan säga att yrket valde mig.

För lite mer än 20 år sen fick Isabella frågan om hon kunde undervisa i tyska på en skola i Nacka utanför Stockholm.
– När den första nervositeten hade lagt sig insåg jag att jag verkligen gillade att undervisa, säger Isabella.

Efter några år som obehörig började hon att läsa lärarutbildningen vid Stockholms universitet. Sedan flyttade hon till Skåne och tog sin master vid Lunds universitet och läste pedagogik i Malmö.

– För några veckor sedan var jag på arbetslagsledarutbildning i Stockholm och träffade kollegor från Kunskapsgymnasiets andra gymnasieskolor. Sådana tillfällen är helt underbara och det slår mig varje gång hur engagerade alla är. Vi granskar oss själva kontinuerligt och utvecklas tillsammans. Det smittar av sig i den dagliga verksamheten.

Vad tycker du att man som elev får på Kunskapsgymnasiet?
– När jag tänker på vår enhet i Malmö tror jag att eleverna uppskattar den goda stämningen och det faktum att alla blir sedda och får mycket stöd.

Isabella har många elever som har svenska som sitt andraspråk och flera av dem är nyanlända.
– Språkutveckling sker i vågor och emellanåt tar det lite tid. En av de tuffaste sakerna med mitt jobb är att se hur frustrerade eleverna blir när de upplever att den egna språkutvecklingen sker “för långsamt”. En gymnasieutbildning som är mer anpassad till elever som fortfarande räknas som nyanlända skulle underlätta arbetet för oss språklärare.

Du har nyligen skrivit en bok, berätta gärna lite kort om den!
– När jag var tonåring/ung vuxen hade jag en svår ätstörning. Boken, som heter Att mätta en besvärad själ, handlar om hur jag som 26 år gammal hittade jag en väg ut ur detta fruktansvärda. Jag skriver om sjukdomen men fokuserar på tillfrisknandet.