Amanda-Linn från Kunskapsgymnasiet Liljeholmen vann Gärdestadstipendiet 2022.

Amanda-Linn vann årets Gärdestadstipendie

Nu har årets Gärdestadstipendie delats ut på Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet. En av vinnarna är Amanda-Linn från Kunskapsgymnasiet Liljeholmen.
– Jag lyssnade på Ted Gärdestad som liten och ville bli författare. Det känns jätteroligt att ha åstadkommit detta, att min text blir uppmärksammad så här, säger hon.

Varje år arrangeras Gärdestadstipendiet, som alla elever på Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet kan lämna in litterära bidrag till. Priset delades ut första gången för fyra år sedan, till minne av Kunskapsskolans före detta chefsarkitekt Kenneth Gärdestad.

Av över 60 bidrag väljs tre vinnare ut; en på mellanstadiet, en på högstadiet och en på gymnasiet. Årets prisceremoni blev en högtidlig stund med uppläsning av vinnartexterna med tillhörande motiveringar.

– Att läsa de välformulerade, gripande och stämningsfulla bidragen är en fantastisk upplevelse för oss i juryn. Vi blir berörda, skrattar, fäller en tår och får värdefulla glimtar in i nästa generation författares tankar och känslor, säger Stina Myringer Karlsson, pedagogik- och utvecklingschef.

“Skriva är ett bra sätt att ventilera”

Amanda-Linn, som pluggar naturprogrammet på Kunskapsgymnasiet Liljeholmen, är årets vinnare på gymnasiet. Hon tror att hon kommer skriva mer i fortsättningen, även utanför skolan.

– Det är ett bra sätt att ventilera. Det bästa med att skriva är att man kan ta pauser och sedan ta upp det igen när man vill. Jag lyssnade på Ted Gärdestad som liten och ville bli författare. Det känns bra att ha åstadkommit detta, säger hon.

Här är årets tre vinnare, med motiveringar:

Årskurs 4-6:
“Färger av en katastrof” av Alma i årskurs 6 på Kunskapsskolan Jönköping

En stark dikt som skildrar en grym verklighet på ett gripande sätt. Förödelsen som beskrivs kan man som läsare se framför sig.

Årskurs 7-9:
“Gråt inte mamma” av Malin i årskurs 9 på Kunskapsskolan Norrköping

Novellen griper tag i läsaren och väcker både känslor och frågor. Tvisten på slutet visar på avancerade berättargrepp samt överraskar läsaren. Novellens gestaltningar och välutvecklade beskrivningar ökar läsupplevelsen.

Gymnasiet:
“Decembernatt” av Amanda-Linn i årskurs 3 på Kunskapsgymnasiet Liljeholmen

Med ett trollbindande språk och eggande retorik kastas man direkt in i protagonistens tankar. Författaren målar med känslor och vi förstår varje fragment, även om den tar oss med till ett allt djupare mörker.

Stort grattis – och lycka till med framtida alster!