Gå till innehåll
Ida Ibrahimovic från Kunskapsgymnasiet Norrköping

Ida Ibrahimovic arbetar på Kunskapsgymnasiet Norrköping. Foto: Folkbladet, Jenny Borg.

Ida från Kunskapsgymnasiet är Årets bästa lärare i Norrköping

Ida Ibrahimovic från Kunskapsgymnasiet Norrköping har blivit utsedd till Norrköpings bästa lärare av Lärargalan.

- Det känns såklart fantastiskt roligt! säger hon.

Priset Årets lärare delas ut av Lärargalan varje år. Alla elever i Sverige får chans att hylla sina favoritlärare genom att skicka in motiveringar. Engagemanget är stort och flera tusen elever brukar delta. För att utse årets vinnare i varje kommun går en jury igenom alla motiveringar och kvalitetssäkrar de nominerade lärarna.

I år utsågs Ida Ibrahimovic till Årets lärare i Norrköpings kommun. Till vardags arbetar hon på Kunskapsgymnasiet Norrköping som lärare i de naturvetenskapliga ämnena.

Stort grattis! Hur känns det?
- Det känns såklart fantastiskt roligt! Jag blir lika tacksam varje gång jag tänker på de elever som tog sig tid att nominera mig. Lite generad av uppmärksamheten blir jag också.

Varför tror du att dina elever har nominerat dig som Årets lärare?
- Jag hoppas att eleverna ser mig som en lyhörd och trygg vuxen. Jag vill se och bekräfta de som sitter i mitt klassrum, gärna varje lektion. Många uppskattar att jag är “old school” som ritar föreläsningarna på tavlan och skriver ut arbetshäften i pappersform som de kan skriva och rita i.

Ida har arbetat på Kunskapsgymnasiet i sju år och tycker att det är en fin stämning på skolan, både bland lärare och elever.

- Mina arbetsdagar går alltid så fort, vilket det bara kan göra när man har roligt på jobbet.

För att nå fram till sina elever tycker hon det är viktigt att ha en tydlig struktur på sin undervisning och att peppa eleverna när de upplever något som motigt.

- Intresset för saker påverkas lätt av individens motivation. Är det för svårt svalnar intresset och likaså om det är för lätt. Att hitta den gyllene balansen för grupper på 26 individer är en utmaning. I de naturvetenskapliga ämnena är det kanske oftare att elever uppfattar ämnet som för svårt, då tycker jag det är viktigt att man som lärare är uppmärksam på deras ansiktsuttryck och att man har en öppenhet i sitt klassrum där elever vågar ställa frågor eller be en repetera det man sa under en genomgång. Genom att rita samtliga föreläsningar på tavlan saktas tempot ned, vilket tillåter teorin att sjunka in tillräckligt för att eleverna ska hinna reflektera och ställa frågor. Jag tror verkligen mer på det analoga, där det digitala kan vara ett bra komplement men inte ta över all undervisning.

Hur går du tillväga för att väcka elevernas intresse för dina ämnen?
- Jag tror det är viktigt att ens eget intresse lyser igenom. De ser att jag är entusiastisk när jag pratar om allt mellan atomer och ekosystem, och det intresset smittar förhoppningsvis av sig. Därtill att man, inom de ramar man har för sina kurser, vågar lyssna in elevernas önskemål och överlämna något av sin lektionstid på saker de tycker verkar spännande. Jag upplever att jag som lärare har friheten att bygga upp mina kurser som jag vill och att det kanske också speglar min entusiasm och mitt intresse för mina ämnen.

Finns det något som du tycker Kunskapsgymnasiet ger eleverna som är “unikt” eller skiljer sig från andra gymnasium?
- Jag tror att vi utmärker oss genom att vi ser och träffar eleverna oftare tack vare studiecoach-samtalen. Man får en chans att lära känna sina elever bättre och vice versa, istället för att lärarna bara syns till på lektionerna som det var på min gymnasieskola.

En av elevernas motivering till Ida:
“Det som gör just min lärare till den bästa är på sättet hon bevisar att läraryrket inte bara handlar om att lära ut information, det handlar om så mycket mer. Hon har bevisat att en lärare har chansen att förändra elevers liv och påverka deras liv på sättet de lär ut. Min lärare är en inspiration och har inspirerat mig till att själv en dag bli en lärare, dels för att det verkar roligt, men främst för att hon bevisat att det handlar om så mycket mer. Hon får oss att känna att alla ämnen går att lära sig, men på rätt sätt med rätt vägledning. Mycket handlar om hur en lärare inspirerar sina elever, för de har chansen att lära ut så mycket mer än sin kurs. Det handlar främst om hur de gör det. Hon är ett exempel på att allt går om man vill det och att all lärdom går att bli roligt och inspirerande. En dag ska jag bli en lika bra lärare som Ida. Där elever känner att dem vill gå till lektionerna!”