UF-elevernas version av trendspelet uppmärksammas i media
Ekonomieleverna Lidia, Nor, Yosan och Nawaal från Kunskapsgymnasiet Västerås har uppmärksammats i media för sin affärsidé. UF-företaget siktar in sig på det populära spelet Maffia.
- Vi har en väldigt bra rådgivare som tror på oss, säger Nawaal.
Har du också spelat Maffia? Det populära konversations- och konfliktspelet med två olika kategorier av spelare, där du antingen är maffia-medlem eller bybo. Spelet går ut på att maffian ska eliminera spelare och de som inte tillhör dem ska försöka lista ut vem som är maffian genom diskussioner.
Fyra ekonomielever på Kunskapsgymnasiet Västerås har hakat på trenden och gjort egna spelkort till spelet, som affärsidé till sitt UF-företag.
Berätta om er affärsidé?
- Vi har utgått från det populära spelet, men utvecklat det. Genom att ha lagt till utmaningskort blir fler roller mer involverade och på det sättet blir spelet roligare för fler, säger Lidia Och Yosan fortsätter:
- Vår idé med spelkorten gör Maffia mer tillgängligt. Vanligtvis behöver man förbereda spelet genom att till exempel ha papper och penna och lotta ut rollerna - med våra kort blir det enklare att komma igång och ha kul!
Hur kom ni att tänka på det här?
- Vi satt och bollade massa idéer och då kom någon av oss att vi borde göra ett kortspel. Vi pratade om att startsträckan kunde bli så lång när man spelade med familjen i och med alla förberedelser och att det måste finnas ett enklare sätt. Då väcktes idén, säger Nor.
Nu blev ju uppmärksammade i en artikel i Västerås tidning nyligen. Hur kom det sig?
- Vi har en väldigt bra rådgivare som tror på oss och därmed vände sig till Västerås tidning med tipset om att vi finns och borde intervjuas, säger Nawaal.
Vad är det bästa med att plugga UF?
- Det bästa är de utmaningar vi ställs inför och de erfarenheter vi skaffar oss som kommer gynna oss långt in i framtiden, säger Nawaal och alla håller med.
- Det som också är roligt är att se hur det går från idé till en verksamhet och all positiv feedback man får från omgivningen. UF har gjort att vi känner oss mer säkra på att starta företag senare i livet, i vår ålder är man vanligtvis kreativ och det har varit nyttigt att få göra någonting med sin kreativitet och sen få se det växa till framgång, säger Lidia.
Tjejerna menar också att de genom att driva UF har fått en enorm boost till självförtroendet.
- Tidigare har jag varit lite mer återhållsam och blyg men genom företaget har jag blivit mer utåtriktad och räds inte längre att ta plats och prata med främlingar, säger Nawaal.
Har ni börjat sälja era kort?
- Nej inte ännu men vi är snart på gång, vi har korten men inte allt som behövs för en proffsig paketering. Vi har som mål att komma igång med försäljningen om max 2 veckor. Perfekt inför julhandeln! Vi har redan inplanerat försäljning på julmarknader samt i en butik i Västerås, säger Yosan.
Följ eleverna på instagram @maffia.uf för att hänga med på deras UF-resa!