MENY
Välj Skola
| Nyheter | “Mensskydd borde vara lika naturligt som plåster på en arbetsplats”

“Mensskydd borde vara lika naturligt som plåster på en arbetsplats”

Hela gänget bakom First aid period UF.

Affärsidén att sälja “First aid period”-lådor till företag vann nyligen förstaplatsen i Kunskapsgymnasiet Business Challenge. Här berättar UF-företagets vd Victoria som går på Kunskapsgymnasiet Norrköping om företagets toppar och dalar.

På Kunskapsgymnasiet Norrköping är Victoria, Marina, Vera och Henrik inne på sitt tredje år på ekonomiprogrammet och i full färd med att utveckla och driva sitt UF-företag. Frågor som engagerar dem är bland annat jämställdhetsfrågor.
– Vi diskuterar mycket kring kvinnor och mäns lika rättigheter, säger Victoria.

Någonstans i en sådan diskussion såddes kanske fröet till det som skulle bli deras UF-företag First aid period.
– Det började med att vi satt och spånade olika idéer. Vi skrev ner varsin lång lista med både bra och mindre bra idéer. Vi var överens om att vi ville sälja en tjänst och inte bara en produkt. Många importerar från Kina och agerar återförsäljare och vi kände att vi var ville göra något mer.

"Det borde vara självklart"
En av idéerna var att sälja in lådor med bindor och tamponger till olika företag och arbetsplatser, nämligen First aid period-lådor.
– Mensskydd borde vara lika naturligt som plåster för företag att erbjuda sina anställda. Vi känner att det borde vara självklart. Det är det vi strävar efter.

Alla i företaget arbetar med utveckling och försäljning, men i övrigt har de delat upp ansvarsområden, Victoria är vd, Vera är ansvarig för marknadsföringen, Marina är inköps- och produktansvarig och Henrik är ekonomiansvarig.

Första leveransen blev inte som de tänk
Efter att affärsidén var klar, gjorde de en marknadsundersökning både om idén kunde intressera samt vad First aid period-lådorna borde innehålla. Sedan var det bara att arbeta vidare med affärsplanen och leta efter leverantörer.
– När vi hittat leverantör för mensskydd behövde vi även en bra lådor och där blev det en nit först. De första lådorna vi fick var stora som flyttkartonger och inte alls det som vi hade tänkt. Det blev dock bra till slut då nästa leverantör vi fick sponsrade lådorna och sänkte priset. Det gjorde mycket för oss som företag.

"Konstigt att det inte redan finns"
Affäridén är att man som företag signar upp sig för ett abonnemang på tre månader och mottagandet har varit positivt.
– Vi har arbetat med direktmarknadsföring som att ringa, mejla samt besöka företag och berätta om vår tjänst. De allra flesta har tyckt att det är en toppenbra idé och tycker det är konstigt att det inte redan finns. Någon har väl varit mer restriktiv och sagt att de anställda får sköta sådant som mensskydd själva.

Utvecklning av företagsidén
Nu arbetar alla i First aid period med att utveckla en typ av skåp som företag kan förvara mensskydden i.
– Tanken är att den ska fungera lite som de behållare som brukar finnas på toaletten för pappershandukar, berättar Victoria.

Utöver hela affärsidén med abonnemang av mensskydd till företag arbetar First aid period med att skicka mensskydd till kvinnor i Indien.
– Vi har genom skolans internationella kontakter fått tag i personer i Gurgaon i Indien som ska hjälpa oss att se till att mensskydden kommer dit de behövs mest. Vi finansierar det genom att ta en viss procent av vinsten från försäljningen.

"Allt med att driva företag har varit svårt"
Snart ska First aid period delta på mässan “Entreprenörskap på riktigt 2018” där UF-företag i hela Östergötland ställer ut.
– 24 företag tävlade och vi är ett av de sex företag som gick vidare i Norrköping, berättar Victoria och fortsätter:

– Allt med att driva företag har varit svårt i och med att det är första gången vi gör det. Vi har beställt fel, haft svårt att komma igång med vissa delar och så vidare. Samtidigt är det så roligt att vi fått så bra respons på affärsidén som lett oss vidare. Det är roligt att lära sig hur ett företag ska drivas.

Vanliga frågor

Varför kan jag inte söka ett program direkt på sidan?

Ansökan ska alltid gå till antagningsenheten på utbildningsförvaltningen i din hemkommun. I några kommuner söker man gymnasium på nätet och i andra på en blankett.

Mer information

Kunskapsskolan i Sverige driver gymnasier, grundskolor och vuxenutbildning under namnen Kunskapsgymnasiet, Kunskapsskolan och SkillEd.

De första skolorna startades år 2000. Idag går drygt 12 000 elever i de 7 gymnasieskolorna och 29 grundskolorna. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.

Kunskapsskolan

Om företaget

Våra grundskolor

Jobba hos oss

Kunskapsskolans personuppgiftsbehandling

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Läs mer om hur vi använder cookies här.