Här hittar du information som rör skolan.

För att underlätta för dig har vi samlat all information som rör Kunskapsgymnasiet Göteborg på den här sidan. Hittar du inte den information som du söker får du gärna mejla oss så hjälper vi dig! info.goteborg@kunskapsgymnasiet.se

Kalendarium

VT 2024
9 januariVårterminen startar
v 7Sportlov
6 marsStudiedag
28 marsStudiedag
v 14Påsklov
1 majRöd dag - ledigt
9 majRöd dag - ledigt
10 majLovdag
3 juniAvslutning år 1 och år 2
5 juniStudenten

HT 2024
19 augUpprop år 1 och år 2
21 augUpprop år 3

Frånvaroanmälan

Frånvaroanmälan görs på www.skola24.se Det är vårdnadshavare som anmäler frånvaro för elever som är under 18 år.

Matsedel

Vi samarbetar med Go Skolmat. Här hittar du matsedeln.

Skolmjölken vi serverar finansieras delvis av Europeiska garantifonden för jordbruket.

Ledighetsansökan

Om du vill ansöka om ledighet under pågående läsår skriver du ut en blankett, fyller i och lämnar till din studiecoach. Viktigt att komma ihåg är att lämna in denna med god framförhållning. Om det är mer än 2 dagar ska rektor godkänna för att ansökan ska beviljas. Här hittar du blanketten. Pdf, 99 kB.

Stipendier att söka för elever

Lite extrapengar är alltid välkommet. Som student finns en uppsjö av olika stipendier att söka. Kurator är ansvarig för alla stipendier. Prata med honom om du vill veta mer och få koll på när nästa stipendie är möjligt att söka.

Inloggning på Kunskapsporten för vårdnadshavare

Nu kan du som vårdnadshavare logga in på vår digitala plattform Kunskapsporten och ta del av elevens loggbok. Där ser du bland annat veckans planering och de senaste bedömningarna.

Gör så här:
1. Gå till Vardnadshavare.kunskapsskolan.se (utan www)
2. Följ instruktionerna på sidan för att logga in med BankID.

Vid frågor kontakta koordinator.

Plan mot diskriminering och kränkande behandling

Så här arbetar vi mot kränkningar, trakasserier och diskrimineringar:

1. Vid misstanke om att en elev blir utsatt av någon form av kränkning, trakasseri eller diskriminering ska en anmälan göras av elev, vårdnadshavare eller personal (blankett finns vid receptionen).

2. Anmälan följs omgående upp av EHT genom att först samtala med utsatt elev. Samtalet ska utgå från elevens behov och eleven är delaktig i diskussionen kring vilka åtgärder som ska vidtas och hur uppföljning ska ske.

3. Uppföljning sker inom två veckor från det första samtalet.

Du kan läsa mer om hur vi arbetar aktivt för att skapa en trivsam och trygg skola i PDF:en Plan mot diskriminering och kränkande behandling

Studie- och yrkesvägledning

Bra internetsidor att leta utbildningar och yrken på

Sök, hitta och jämför utbildningar.

Tidigare antagningsstatistik på högskole- och universitetsutbildningar:

www.studera.nu
Intagningspoäng till högskolan.

www.antagning.se
Här gör du ditt val till högskola och universitet

www.amv.se
Gå in på fliken "för arbetssökande", välj fliken "yrke och framtid". I vänstermarginalen finns intressetest för dig som inte har en aning om vad du vill.

På yrken A-Ö kan du få information om olika vad olika yrken sysslar med, vilka löner yrken har samt framtidsutsikter och utbildning.
På denna sida kan du också hitta lediga jobb att sök samt tips på hur du skriver jobbansökan och CV.

www.allastudier.se
Under fliken "studiefakta" kan du få mycket bra information om bl a utlandsstudier.

www.folkhogskola.nu
Här kan du läsa om alla folkhögskolors utbildningar runt om i Sverige. Du gör ansökan direkt till respektive skola. Du kan läsa in gymnasie-kompetens, läsa en kurs för ditt intresses skull eller utbilda dig till vissa yrken.

www.csn.se
Allt om hur du ansöker om studiebidrag och studielån för studier på universitet, högskola, yrkeshögskola, folkhögskola och komvux.