Gå till innehåll

Rektorn har ordet februari / maj -
Norrköping

Rektor David Råbesjö om händelser på skolan.

Månadsbrev till vårdnadshavare - maj

Vi går in i läsårets slutspurt med nationella prov. Stort beröm till eleverna för deras studieinsats under året och i slutet av terminen. Ett stort tack riktas även till er vårdnadshavare som stöttar era ungdomar att prioritera studierna. För er med studenter önskar vi all lycka till inför kommande utmaningar.

Tveka inte att höra av er vid frågor!

Framgångar i Skol-SM i juridik

Under torsdagen den 7:e maj lyckades laget från Kunskapsgymnasiet Norrköping, Laga Kraft, vinna Petite final i Skol-SM i juridik arrangerat av Nordiska Juristakademien. Vi gratulerar laget till vinsten och äran som några av Sveriges allra vassaste gymnasieungdomar på juridik!

Här kan du läsa mer på vår hemsida om Laga Krafts väg till finalen i tävlingen.

Polytekniska stipendiet - stort grattis!

Även i år har våra elever visat framfötterna inom det naturvetenskapliga området, vilket premierats med Polytekniska stipendiet. Norrköpings Polytekniska Förenings stipendiestiftelse delar ut stipendier för att främja teknisk utbildning och forskning, främst till studerande vid LiU Campus Norrköping, Yrkeshögskolan och gymnasier i närområdet. Nedan finns både vinnare och en kortare motivering.

Jesper Wallin och Benjamin Selava: För arbetet "Multikriterieanalys av gångvägar i urban miljö", vilket handlar om att skapa rutter i stadsmiljö som tar hänsyn till faktorer som luftkvalitet, buller och tillgänglighet.

Tuva Hammargren och Elin Mattsson: För arbetet "Fetters påverkan på glykemisk respons vid intag av snabba kolhydrater", en strukturerad studie som kombinerar fysiologisk teori med experimentell metod.

Avslutning årskurs 1 och 2

Torsdagen den 11 juni är det avslutning för årskurs 1 och 2. Avslutningen sker i S:t Olai kyrka och alla elever går gemensamt från skolan med start 10:45.

Även om det är långt kvar till höstterminen passar jag på att påminna om att vi startar igen den 17 augusti.

Studenten 2026

Den 12 juni närmar sig med stormsteg och våra SC-samtal handlar mycket om sista uppgiften i olika ämnen blandat med balklänningar, studentkostymer och utspring. Vi tänkte att ni kanske undrar lite över studentdagen, så här kommer information kring den stora dagen!

Studenterna brukar samlas för champagnefrukost på studentdagens morgon. Det är ingenting vi som skola anordnar eller sanktionerar, men vi vill informera om att det förekommer. Vi välkomnar våra natur- och samhällselever till skolan klockan 10:00 och ekonomielever klockan 11:00.

På skolan kommer eleverna vara med på en avslutningsceremoni, där de bland annat får sina betygskuvert. De får också träffa sin klass och sina studiecoacher en sista gång och äter en gemensam lunch med musikunderhållning. Därefter samlas vi för utspring! Utspringet sker genom vår entré och studenterna samlas på en scen utanför Värmekyrkan. På grund av att det är många elever som springer ut sker utspringet i två omgångar: natur och samhäll vid 13:30 och ekonomi vid 14:30.

Studenterna sjunger därefter studentsången och kommer ut till er i folkhavet för att ta emot era hyllningar. Vi medarbetare står kvar vid scenen och gråter... Ni kramas, gratulerar och fotograferar en stund och sedan är det dags för flaket! De kommer stå parkerade nedanför Flygeln. I ungefär en timme åker de runt på flaket och för väsen. För information om kortegevägen, se bilagan till månadsbrevet. Det är alkoholfritt på flaken.

På studentskyltarna står det vanligtvis klassbeteckning EK23a, EK23b, EK23c, EK23d, NA23a, NA23b, SA23a eller SA23b.

Tänk på att det är svårt med parkeringsplatser den här dagen. Var ute i god tid. Polisen vill hälsa att det inte är tillåtet att parkera på Källvindsgatan, eftersom kortegen går där. Läs gärna mer om kortegeväg med mera i den kommungemensamma informationen.

I samband med studenten har vi anlitat en fotograf som kommer att klippa ihop en studentfilm. Den kommer kunna hämtas hem via en länk som vi släpper cirka en vecka efter studenten. Det brukar bli ett fint minne från dagen.

Hoppas ni får ett fint och minnesvärt firande tillsammans med era fantastiska ungar!

Varma hälsningar, Studiecoacherna för årskurs 3

Undervisningsutveckling

Varje år jobbar vi för att utveckla undervisningen och nedan kan du ta del av vad vi fokuserat på det här läsåret och tidigare.

Under föregående år arbetade vi bland annat med kollegiala samtal kring elevaktivitet där lärarna har auskulterat varandra för att sedan lyfta diskussionen till hela medarbetargruppen i syfte att inspirera och dela pedagogiska idéer och metoder. Vi jobbade även med begreppet resiliens genom att bland annat ta del av föreläsningar och böcker av Kristina Bähr. Det här året har vi fortsatt utvecklingsarbetet genom att jobba vidare med begreppet tyst kunskap. Tyst kunskap är den kunskap, förståelse och de färdigheter som är djupt rotade i en person genom erfarenhet, men som är svår att uttrycka i ord. Målsättningen har varit att sätta ord på den tysta kunskapen och kunna dela goda exempel i kollegiet.

Vidare har vi sett behov av att synliggöra arbetsprocesserna för eleverna då vi många gånger inser att vi behöver stötta dem i uthållighet men också att vi som skola behöver vara tydliga med vad vi förväntar oss av eleverna. Målsättningen har varit att ge eleverna strukturellt stöd i skolarbetet men också jobba med elevernas resiliens. För att ta del av elevperspektivet har elever fått genomföra en tidsstudie där de fick registrera hur mycket de jobbade med de olika ämnena. Detta följdes upp på SC-samtal.

Utifrån tidsstudien så såg vi ett tydligt behov att jobba vidare med motiverande samtal, både i rollen som studiecoach men också i rollen som ämneslärare. Detta var grunden till att vi under våren bjöd in andra professioner till skolan för att de skulle kunna ge inspiration och tips till våra medarbetare kring hur man kan jobba med motiverande samtal.

Parallellt med utvecklingsarbetet, som finns beskrivet ovan, har en av skolans förstelärare under året deltagit i ett samarbete tillsammans med Stockholms universitet där ett forskningsteam undersöker hur AI-teknologi kan stödja lärande och förbättra undervisningskvaliteten. Projektet heter "AI i undervisningen" och organisationen heter STLS (Stockholm teaching and learning studies). Skolans förstelärare har, tillsammans med en lärarkollega vidareutbildat skolans medarbetare.

Hälsobesök GY år 1

Hälsobesöken i år 1 på gymnasiet har nu genomförts på drygt 200 elever. Samtalen visar att våra elever upplever en hög trivsel, gemenskap och trygghet i skolan. De är i mycket hög grad nöjda med sina studiecoacher, sina ämneslärare och tycker att de får det stöd de behöver för att nå sina kunskapsmål.

Eleverna visar stora kunskaper kring hur de vill leva för att bibehålla hälsa eller vilka förändringar de vill göra för att förbättra sin hälsa. Områden som tas upp varierar, men utöver hälsohistoria togs bland annat skola, sömn, kompisar/relationer, familj, måltider, munhälsa, aktivitet, fritidsintressen och ANDTS (alkohol/narkotika/dopning/tobak/nikotin/spel) upp.

Några exempel:

  • 98 procent av eleverna känner sig trygga i skolan, och lika många procent uppger att de äter lunch under skoldagen.
  • Större delen av eleverna tränar 3-5 ggr/v.
  • 67 procent trivs mycket bra och resterande svarande trivs bra.
  • Alla svarande elever trivs med sin arbetsmiljö i skolan.

Kalendarium

  • 18/5 NP - Matematik 3B/C
  • 19/5 NP - Matematik 2B
  • 19/5 NP - Matematik nivå 2c
  • 20/5 NP - Matematik nivå 1b
  • 26-27/5 UF - SM i Stockholm
  • 27/5 Skolverksprov - Fysik 1
  • 1/6 Skolverksprov - Kemi 2
  • 2/6 Skolverksprov - Kemi 1 och Kemi nivå 1
  • 8/6 Prövningsdag erbjuds.
  • 10/6 Klassens dag åk 1-3.
  • 11/6 Sommaravslutning åk 1 och 2.
  • 12/6 Studentutspring kl.13:30 - SA/NA och kl.14:30 - EK

Länk till kalendariet för vårterminen

Följ oss gärna även på Facebook och Instagram!

Vänligen,

David Råbesjö

david.rabesjo@kunskapsgymnasiet.se eller telefon 0709-34 30 52

Vill du läsa fler rektorsbrev? Du hittar alla läsårets rektorsbrev under aktuellt där du kan filtrera på rektorn har ordet.