Lena går naturvetenskapliga programmet på Kunskapsgymnasiet.

"Det bästa med skolan är själva arbetssättet"

Hon tycker det bästa med skolan är kontakten med sin studiecoach och arbetssättet. Möt Lena som går andra året på naturvetenskapliga programmet på Kunskapsgymnasiet.

När Lena valde gymnasieprogram var det viktigt att hon skulle ha många valmöjligheter efter studenten. Valet stod mellan samhällsprogrammet och det naturvetenskapliga programmet och till slut landade det på det sistnämnda.

"Man känner tryggheten i att alltid ha någon att prata med"

– Det bästa med skolan skulle jag säga är nog själva arbetssättet. Hur lärarna strukturerar upp lektionerna och hur de planerar kursernas gång, säger Lena när hon får frågan om vad hon tycker är det bästa med Kunskapsgymnasiet.

Något annat hon tar upp är kontakten med sin studiecoach.
– Den är superbra. Man känner tryggheten i att alltid ha någon att prata med, någon som alltid kan hjälpa en. Kontakten med lärarna på skolan är väldigt bra, alla känner alla, även de lärare man inte har i någon kurs kan man enkelt hälsa på och fråga om hjälp om man behöver det.

Stämningen i skolan tycker hon är samlad och lugn. Alla känner varandra i klassen och har lätt att samarbeta vid till exempel grupparbeten.
– Det bästa med att plugga det jag gör är nog hur vi fördjupar oss inom olika områden, till exempel människokroppen på biologin.

"Det kommer hjälpa mig som individ att hitta min roll"

Lenas favoritämne är däremot engelska.
– Jag alltid har älskat och haft en slags passion för just engelska och jag presterar relativt bra i det. Biologi är också ett roligt ämne men engelska är ändå lite roligare.

På Kunskapsgymnasiet läser elever även en ledarskapsutbildning som ingår i alla program.
– Jag tror att det kommer hjälpa mig som individ att hitta min roll i till exempel ett grupparbete på ett mycket enklare och effektivare sätt. Eller hur jag antingen ska ta ledarskapet eller en annan roll i en grupp, säger Lena.

Efter gymnasiet vet hon inte exakt vad hon vill göra än utan tar det som det kommer.
– Det jag vet är att jag vill hålla på med något som jag tycker är väldigt roligt och som jag inte kommer att tröttna på. Gärna något som jag kan utveckla från min gymnasieutbildning.