Nahzad går ekonomiprogrammet på Kunskapsgymnasiet i Malmö.

Nahzad: ”Mina vänner sa att skolan var bra”

Nahzad valde ekonomiprogrammet på Kunskapsgymnasiet Malmö. Här har hon hade hittat hem.
- Nu får jag får all hjälp jag behöver, säger hon.

Efter nian började Nahzad på vård- och omsorgsprogrammet i Lund. Men det var inte hennes grej. Så efter ett år bytte hon skola och inriktning. Valet föll på Kunskapsgymnasiets ekonomiprogram i Malmö.

- På min förra skola kände jag att jag inte fick visa vad jag kunde. Men jag hade vänner som gick på Kunskapsgymnasiet och de sa att de var bra, så jag valde det istället, säger Nahzad.

Nära havet och Västra hamnen

Hon älskar att skolan ligger nära havet och Västra hamnen.

- Det är så fint på sommaren. Sedan är skolan liten - och det är bra. Jag gillar inte stora skolor. Arbetssättet gör att man kan fokusera och studiecoachsamtalen med en lärare gör att man ser hur man ligger till, vilka mål man har och hur man ska jobba för att nå dem, säger Nahzad.

Hon menar att det betyder mycket för skolarbetet i stort.
- Innan var jag alltid ute i sista minuten. Nu är jag bättre på att planera.

Vad är det bästa med skolan?
- Att man får snabb hjälp och kan fråga flera lärare. Genom de coachande samtalen får man bra kontakt med dem. Det är det jag gillar. Man kan fråga vad som helst och vara sig själv, säger Nahzad.

Har lärt mig leda mig själv och andra

Skulle du rekommendera Kunskapsgymnasiet till dina kompisar?
- Ja, jag rekommenderade faktiskt min syrra att välja det.

Kunskapsgymnasiet satsar ju på ledarskap. Hur leder du dig själv och andra?
- Jag är bra på att komma överens med alla och lyssna på vad de har upplevt. Jag gillar inte att bestämma utan att samarbeta och behandlar andra på det sätt jag själv vill bli behandlad. Jag skulle säga att har lärt mig leda mig själv men också andra, säger Nahzad.