Ebba går samhällsprogrammet på Kunskapsgymnasiet.

”Vi får analysera och tänka eget”

Hon känner att hon kan vara sig själv i skolan och tycker att kurserna i kommunikation, ledarskap och organisation blev en dörr till ett helt nytt sätt att se på samhället. Möt Ebba som pluggar på Kunskapsgymnasiet.
- Jag gillar att drömma stort och hoppas att jag i framtiden kan förändra människors tillvaro, säger hon.

Ebba är intresserad av hur samhället fungerar och hur vi människor påverkar varandra. Därför valde hon att plugga det samhällsvetenskapliga programmet på Kunskapsgymnasiet.

- Vårt program är otroligt tillåtande och vi får tänka eget. Jag har alltid blivit frustrerad inom ämnen där svaret är att ”det bara är så”. Inom samhällsvetenskapen finns det istället hela tiden nya perspektiv, någon ytterligare analys eller ett ytterligare ”varför”. Det uppskattar jag, säger Ebba.

”Möjlighet att analysera saker”

Hon menar att det bästa med att plugga det hon gör just är möjligheten att alltid kunna utveckla saker lite till.

- Det är svårt att ha fel inom de samhällsvetenskapliga ämnena, så länge ditt resonemang håller. På min utbildning får jag möjlighet att analysera saker. Sedan läser vi väldigt intressanta ämnen också, som sociologi, kommunikation, ledarskap och organisation, säger Ebba.

Frågan om vad som är det absolut bästa med skolan är däremot svår att svara på, tycker hon.

- Jag kan inte peka på en specifik del. De olika delarna i utbildningen skapar en bra helhet. Men för mig som värderar personliga relationer, lägger vikt i att kunna påverka min tillvaro och är utvecklingsorienterad passar Kunskapsgymnasiet bra. Jag känner mig väl förberedd inför framtiden. Sedan är det något speciellt med atmosfären hos oss, med kontakten mellan rektorn, lärarna och eleverna, säger Ebba.

”Vill kunna göra skillnad”

Hon tycker det är bra att de som pluggar på Kunskapsgymnasiet har möjlighet att arbeta inom olika konstellationer i grupparbeten och tillvalskurser.

- Det är kul! Trots att vi har mixade klasser och olika scheman blir kontakten mellan oss elever bra och personlig och jag känner att jag kan vara mig själv i skolan, säger hon.

Vad drömmer du om att göra efter gymnasiet?

- Jag hoppas kunna göra skillnad för människor. Om det betyder att jag gör insatser i utsatta områden i Indien eller är egenföretagande fysioterapeut med fokus på mental hälsa och coaching vet jag inte. Eller så kanske jag blir fotbollsspelare på heltid? Bara jag får leva en glad tillvaro så är jag glad, säger Ebba.

Här kan du läsa om om hur det är aatt gå på Kunskapsgymnasiet.