Nu när skolorna är stängda kan du alltid ringa elevhälsan. Hitta en plats att prata på där du känner dig trygg. Foto: Unspalsh.

Kuratorn: ”Vi finns här för våra elever även nu när skolorna är stängda”

Just nu pluggar Sveriges gymnasieelever på distans och de flesta tillbringar dagarna hemma. Men alla elever har inte en trygg hemmiljö eller mår inte bra i sig själva. Om du behöver prata med någon är det därför viktigt att veta vart du kan vända dig.
- Vi på elevhälsan finns här. Även om vi inte kan träffa våra elever just nu går det bra att mejla, ringa eller chatta med oss, säger Lena Solén, som arbetar som kurator och skolsköterska inom Kunskapsgymnasiet.

Många ungdomar lever i hem där de inte känner sig trygga. Eller så mår man inte bra i sig själv. Skolan kan då vara en extra viktigt plats och det blir jobbigt när man inte kan gå dit och träffa kompisar, lärare eller andra vuxna.

Lena Solén är kurator på Internationella Kunskapsgymnasiet. Hon berättar att de som ingår i skolornas elevhälsoteam samarbetar tätt, precis som i vanliga fall. Det gäller även samverkan med exempelvis Socialtjänsten.

- I och med distansundervisningen har vi ökad samverkan med elevernas studiecoacher, där vi ser behov av det, för att ge stöd till eleverna. Och om en studiecoach har minsta lilla magkänsla att något är fel så kontaktar de mig direkt, säger Lena Solén.

Hon berättar att hon alltid brukar ha sin dörr öppen för att det ska vara lätt för både elever och lärare att ta kontakt.

- Nu försöker jag att skapa samma känsla på andra sätt. Jag lägger till exempel ut en hälsning i Google Classroom varje vecka, bara för att påminna om att jag finns här. Vi jobbar ju på som vanligt och inga problem är för stora för att lösas. Det finns hjälp att få, säger Lena.

Ringa chatta eller mejla

Hon berättar att det går att ringa, chatta eller mejla till henne och de andra på elevhälsan, vilken även består av specialpedagog och speciallärare. Vid behov finns det dessutom tillgång till skolläkare och skolpsykolog.

- Vi träffar även elever via Google Meet och Google Hangout och har redan kommit in i de nya rutinerna. Arbetet flyter på bra. När vi inte kan ses i skolan är det däremot viktigt att man som elev hittar en bra plats att prata på där man känner sig trygg. Ett tips då är att ta med sig telefonen och gå ut på en promenad, säger Lena.

Kunskapsgymnasiets olika elevhälsoteam jobbar just nu med att höra av sig till de elever på respektive skola som kan tänkas behöva stöd.

- Det är viktigt att så långt som möjligt fånga upp de här ungdomarna. Jag försäkrar mig om att de mår bra, hör mig för om det händer något speciellt hemma eller om det är något annat som är jobbigt just nu, säger Lena.

Enligt henne hör elevhälsoteamen nu även av sig till vårdnadshavare i familjer där elever inte mår bra för att stötta föräldrar som är oroliga för sina barn och ungdomar.

- Det är viktigt att vi talar om att ingen lämnas ensam i det här läget, varken elever eller föräldrar, säger hon.

Viktigt att veta att du kan vara anonym

Vad ska man göra om man ser att en kompis inte mår bra?
- Du kan alltid ta kontakt med skolsköterskan eller skolkuratorn. Det gäller även kompisar som inte går i samma skola. Vi har ett brett samarbete både mellan olika skolor och med Socialtjänsten. Viktigt att veta är att du som kompis kan vara anonym. För även om det kan kännas jobbigt att till exempel bryta ett förtroende så brukar det i slutändan vara väldigt skönt att göra något för att hjälpa en vän, säger Lena Solén.

På Kunskapsgymnasiets hemsida, under respektive skolsida, finns alla telefonnummer till skolans elevhälsa. Ibland kan man som elev dock känner behov av att prata med någon annan vuxen innan man pratar med elevhälsan. Då kan du till exempel vända dig till:

• Bris
  • Ungdomsmottagningen