Cajsa Blekemo, Kunskapsgymnasiet Globen

Årets Bindekrans-lärare: ”Det bästa är eleverna och kollegorna”

Lärare var inget drömyrke för Cajsa Blekemo. Men efter att ha undervisat ett halvår i Indien föll alla bitar på plats. Och det är hon glad för idag.
- Det bästa med jobbet är eleverna och mina kollegor, säger Årets Bindekrans-pristagare.

Läsårsstarten under kickoffen i augusti 2022: En chockad Cajsa Blekemo stegar upp på scenen. Framför henne står över 1 300 medarbetare och jublar när hon tar emot Kunskapsskolans eget lärarpris Årets Bindekrans för gymnasiet.

- Det var overkligt! Jag har aldrigt blivit så glad i hela mitt liv och gjorde allt för att försöka hålla tillbaka tårarna. Men det var svårt. Efter det föregående framträdandet med Olof Wretling hade jag skrattat och gråtit om vartannat och kände mig redan skör, säger hon och ler vid minnet.

Cajsa Blekemo undervisar i svenska och svenska som andraspråk på Kunskapsgymnasiet Globen. Tidigare har hon även haft kurser i samhällskunskap. Hon älskar verkligen sitt jobb. Men hennes yrkesval var ingen självklarhet.

- Jag trodde aldrig att jag skulle bli lärare. Men så undervisade jag ett halvår i Indien efter studenten. Det var då kärleken till yrket växte fram. När jag kom tillbaka till Sverige sökte jag direkt till lärarutbildningen, säger hon.

”Vi har genuint roligt under lektionerna”

Det bästa med jobbet tycker Cajsa Blekemo är de människor hon möter varje dag.

- Att få träffa eleverna är fantastiskt, vi har genuint roligt under lektionerna. Mina kollegor är de mest kompetenta jag mött. Jag lär mig nya saker varje dag och det är viktigt för mig. Läraryrket är mångsidigt, utvecklande och stimulerande, naturligtvis mer eller mindre stressigt emellanåt, men också det roligaste jobbet i världen, säger hon.

Att kontakten med andra är viktig för Cajsa Blekemo lyser också igenom i motiveringen till priset Årets Bindekrans där en formulering lyder: ”...i handling visar du vad det innebär att varje unge ska i mål. Du ger dina elever högkvalitativ studiecoachning och visar på goda resultat.”

Vad betyder ett sånt här pris för dig?
- Det blir såklart ett kvitto på att det jag gör är bra. Samtidigt har vårt kollegiala samarbete på skolan gett mig en stabil grund att utvecklas på. Mina år på Kunskapsgymnasiet Globen har präglats av delningskultur, positivitet och gemenskap. Alla strävar efter att reflektera tillsammans, stötta varandra, spetsa sin undervisning - och samtidigt ha kul. Priset är därför ett resultat av att jag arbetar med fantastiska lärare och det är jag mycket tacksam för, säger hon.

Cajsa Blekemo gick själv på Kunskapsskolan och sedan den tiden har hon fått med sig värdefulla verktyg som hon använder än idag.

- Jag började redan 2003 och mycket har förändrats sedan dess. Men strukturen och våra begrepp är naturligtvis bekanta och planering och strategier vid eget arbete tillämpar jag i samtal med eleverna.

”En riktigt bra lärare är lyhörd, engagerad och anpassningsbar”

En riktigt bra lärare tycker hon är lyhörd, engagerad och anpassningsbar, men också konsekvent.

- Det är egenskaper som spontant poppar upp. När jag tänker tillbaka på mina egna lärare tror jag att de bästa karaktäriserades av att vara ”hårda men rättvisa” och samtidigt glada och positiva. Det har påverkat mig och jag kan fortfarande reflektera över vad som gjorde deras undervisning så bra, säger hon.

Årets Bindekrans-pristagare erhåller, förutom äran, 50 000 kronor i kompetensutveckling. Cajsa Blekemo har ännu inte bestämt vad hon ska göra med pengarna.

- Jag har väldigt många idéer och min spontana tanke är att skolor generellt behöver implementera ett andraspråksperspektiv. Det behövs ytterligare kompetensutveckling kring hur vi i alla ämnen ska tillgodose elever som inte har svenska som förstaspråk. Men som sagt, detta måste jag nog låta marinera ett tag, säger Cajsa Blekemo.

Fakta: Mer om priset Årets Bindekrans

Så här löd hela Cajsa Blekemos motivering:
”Alltid närvarande med ett smittande leende och eleven i fokus. Utan ditt engagemang, din flit och ett lösningsfokus som inspirerar alla i din närhet, hade verksamheten aldrig varit på den positiva utvecklingsresa som den nu är. En skola är inte bättre än sina skickliga, kunniga och engagerade lärare och i handling visar du vad det innebär att varje unge ska i mål. Du ger dina elever högkvalitativ studiecoachning och visar på goda resultat. Du är drivande inom såväl undervisningsutveckling och centrala projekt som i ledandet av arbetslag. I skarp konkurrens utmärker du dig och gör Kunskapsgymnasiet Globen bättre.”

Om Årets Bindekrans
År 2018 instiftade Kunskapsskolan i Sverige AB lärarpriset Årets Bindekrans i pionjären Torbjörn Bindekrans anda. Från och med 2019 tilldelas varje år en lärare på gymnasiet och en på grundskolan 50 000 kronor var i kompetensutveckling.

Så här lyder kriterierna för priset:
”Årets Bindekrans går till en lärare som systematiskt, med höga förväntningar, stort engagemang och stor kreativitet, visat på förmågan att bygga goda relationer med sina elever. Läraren har fått eleverna att ta en aktiv roll i sin läroresa, vilket lett till att de nått längre än de trodde var möjligt - både när det gäller ämneskunskaper och förmågor. Årets Bindekrans-lärare är en aktiv, lösnings- och målfokuserad lagspelare som personifierar Kunskapsskolans pedagogiska idé och värderingar.”

Pristagare:

• Helena Åström, Kunskapsgymnasiet Malmö (2019)
  • Jenny Ljung, Kunskapsskolan Uppsala Norra (2019)
  • Liselotte Blennö, Kunskapsskolan Norrköping (2020)
  • Stefan Abrahamsson, Kunskapsgymnasiet Västerås (2020)
  • Emma Pettersson, Kunskapsskolan Varberg (2021)
  • Mårten Blad, Kunskapsgymnasiet Norrköping (2022)
  • Axel Asplund, Kunskapsskolan Uppsala (2022)
  • Cajsa Blekemo Kunskapsgymnasiet Globen(2022)