UF-vinnarna vill hjälpa unga ut på arbetsmarknaden
Efter pandemin har det blivit svårare för besöksnäringen att hitta personal. Det vill bemannings- och rekryteringstjänsten Empowerment UF ändra på.
- Samtidigt hjälper vi ungdomar in på arbetsmarknaden, säger Charlize Ertas, en av eleverna bakom UF-företaget som vann årets Business challenge.
I dagarna arrangerades den stora finalen i årets Business Challenge för Kunskapsgymnasiets skolor. De elever som blivit uttagna att vara med med sina UF-företag, fick ta sig till centrala Stockholm för att pitcha sin affäridé inför en jury.
Totalt var tolv UF-företag representerade i finalen. Aleksandar och Levon från Kunskapsgymnasiet Globen berättade till exempel om sin trädgårdstjänst där de erbjuder allt från snöskottning till gräsklippning beroende på säsong.
- Det har varit jättetrevlig stämning här under finalen. Vi var ett av de första företagen som fick presentera vår idé. Det kändes lite stressigt att stå inför juryn, men det var bra att få testa och vi förmedlade det vi ville säga, säger Aleksandar.
”En bekräftelse på att vi gör något bra”
När alla elever hade pitchat var det dags för juryn att överlägga om vilket företag som skulle ta hem vinsten och vilka som skulle placera sig på andra och tredje plats. Det var en pirrig och förväntansfull stämning i rummet.
- Ni har gjort ett jättebra jobb allihop och det har inte varit lätt att fatta det här beslutet, sa gymnasiechefen Stina Jonsson, under prisutdelningen.
Vinnare blev Empowerment UF med elever från Kunskapsgymnasiet Norrköping.
- Det var spännande och kul att vara med och roligt att vinna. Det blir en bekräftelse på att vi gör något bra, säger eleven Charlize.
Hon berättar att eleverna bakom Empowerment UF spånade idéer på ett fik och frågade personen som stod i kassan vad hennes största problem var.
- När hon sa att det var att hitta personal nappade vi på det.
”Chans att få ett inträdesjobb till arbetsmarknaden”
Eleverna bakom bemannings- och rekryteringsföretaget Empowerment UF berättar att flera företag inom besöksnäringen som de har pratat med, har haft svårt att hitta personal efter pandemin. Något som beror på att många inom branschen bytt bana.
- Samtidigt har unga människor idag svårt att hitta jobb. Vi ger dem mellan 16 och 19 år chans att få ett inträdesjobb till arbetsmarknaden och kopplar ihop dem med de företag vi har kontakt med. Men innan vi skickar ut någon på ett jobb går de en introduktionskurs hos oss, säger eleven Fritz.
Han berättar att kursen handlar om vilka rättigheter och skyldigheter du har som anställd. Men också saker som hur du dukar ett bord, tar hand om ett sällskap på en restaurang och hur du bemöter kunder.
- På det här sättet kvalitetssäkrar vi vår tjänst. Vi har kontakt med flera företag och där är Kolmården en av de stora kunderna. De säger att vi har en målgrupp hos oss som de inte kan nå, så det känns väldigt bra, säger Fritz.
UF-företaget Certo från Kunskapsgymnasiet Globen hamnade på andra plats och tar fram stilrena, lokalt producerade vantar stickade i ekologiskt ull.
- Hållbarhet är prio för oss. De som stickar åt oss är främst pensionärer och sysslolösa som brinner för stickning, som vi har fått kontakt med genom olika stickgrupper på Facebook. Nu får de chans att tjäna pengar på sitt intresse och stickar i den takt de själva bestämmer, säger Pandora.
Minskar utsläppen genom soppress
UF-företaget Trasher från Kunskapsgymnasiet Norrköping kom på tredje plats. Även de satsade på hållbarhet med sin soppress. Produkten gör att hushållssopor i vanliga sopkärl kan packas hårdare. Något som i sin tur innebär en mer effektiv sopkärlhantering och färre vändor för sopbilen.
- Vi är glada att juryn tyckte om vår produkt. Att tänka på miljön är viktigt och våra beräkningar visar att man genom Trasher, under ett år, kan minska utsläppen i ett område lika mycket som om man skulle köra fram och tillbaka till Paris från Norrköping åtta gånger, säger Kristoffer.