Tyler går samhällsprogrammet.

Samhällseleven Tyler: “Vi har bra gemenskap både i klassen och på skolan”

Tyler valde samhällsprogrammet eftersom hen vill bli psykolog i framtiden. Redan första dagarna på Kunskapsgymnasiet kände hen att hen hamnat rätt.
– Stämningen på skolan är väldigt mysig. Alla gillar alla och man kan prata med vem som helst, berättar Tyler.

Hen pluggar samhällsvetenskapsprogrammet och redan efter några veckor på Kunskapsgymnasiet märkte hen en förändring i sitt förhållande till skolarbetet.

– Jag har blivit bättre på att plugga och planera mina studier. Lärarna är väldigt bra. De lyssnar och förstår vad vi elever behöver för hjälp. Du kan prata och skoja med dem om det mesta, säger Tyler.

Redan första dagarna på gymnasiet kände hen att hen hade hamnat rätt. Det var lätt att hitta nya vänner och det rådde en öppen stämning på skolan, berättar hen.

– Första veckan hade vi aktiviteter för att stärka relationerna i klassen, och det fungerade jättebra. Du känner en gemenskap med alla, både i klassen och på hela skolan. Stämningen är väldigt mysig. Alla gillar alla och man kan prata med vem som helst, även fast man aldrig snackat förut, säger Tyler.

Fokus på studier och gemenskap

Tyler valde Kunskapsgymnasiet efter att ha besökt skolan på ett öppet hus.

– Jag besökte flera olika gymnasier och upplevde att Kunskapsgymnasiet hade mest fokus på studier och på att få en bra gemenskap i klassen. Båda de sakerna är viktiga för mig.

Varför valde du samhällsvetenskapsprogrammet?

– Jag är intresserad av de ämnen vi kommer att plugga. Speciellt ser jag fram emot att börja läsa psykologi nästa år, eftersom jag vill bli psykolog i framtiden. Mitt mål är att kunna hjälpa andra, men utan att behöva se blod, som det kan vara i vården.

En del gymnasieelever kan uppleva stress inför sina studier. Hur gör du för att minska pluggstressen?

– Det kan hjälpa att distrahera sig själv med något, särskilt om man har pluggat för hårt. Som att äta en bulle eller ta en bensträckare. Ibland behöver man en paus för att hjärnan ska fungera ordentligt.

Vad är viktigast för att du ska trivas i skolan?
– Att hitta vänner eller försöka hitta saker som du har gemensamt med andra. Ni behöver inte vara bästa vänner, men det är en trygghet att ha någon att prata med. Jag tycker också att det är viktigt att ha en bra relation med lärarna och andra vuxna på skolan.