Alda går ekonomiprogrammet.

Alda på ekonomiprogrammet: “Lektionerna är intressanta och jag lär mig massor”

Hon valde Kunskapsgymnasiet eftersom hon hört gott om skolan från vänner som pluggade där. I dag är hon nöjd med sitt val.
– Jag lär mig massor och har utvecklats mycket sedan jag började här. Vi har jättebra stämning på skolan och jag har fått många nya vänner, säger Alda.

Alda går ekonomiprogrammet på Kunskapsgymnasiet. Hon ville lära sig om hur man startar ett företag och fördjupa sina kunskaper inom ekonomi. Därför var valet av program enkelt.

– Skolan valde jag först och främst på grund av allt det positiva mina kompisar som gick på Kunskapsgymnasiet berättade. De berättade att alla elever har en studiecoach, och det lockade mig väldigt mycket.

Som elev på Kunskapsgymnasiet träffar du den lärare som är din studiecoach regelbundet. Tillsammans går ni igenom hur du ligger till med skolarbetet och du får hjälp att planera dina studier.

“Att ha en studiecoach är det bästa som finns”

– Att ha en studiecoach är det bästa som finns, tycker jag. Det är en väldigt skön känsla att ha någon som vill lyssna på dig, dina åsikter, mål och allt annat. Studiecoachningen har påverkat mina studier på ett positivt sätt. Jag får bra råd som gör att jag lyckas bättre med pluggandet och når mina mål.

Hur är dina lärare?
– Alla är snälla och lätta att prata med, inte bara om skolarbetet utom om vad som helst. Det är det bästa med skolan, att vi elever har så bra relationer med lärarna. De är bra på att förklara och finns alltid där när du behöver hjälp.

Hur är lektionerna?
– Väldigt lärorika och intressanta. Jag lär mig något nytt varje dag.

Hur är stämningen på skolan?
– Jättebra. Alla pratar med alla och verkar trivas i skolan. Det är en social och trevlig stämning och det går snabbt att skapa relationer med både elever och lärare. Jag har fått många nya vänner här.

På Kunskapsgymnasiet finns också studieforum, som fungerar som en sorts läxhjälp där lärare i varje ämne finns på plats och hjälper till. Hur använder du det?
– Jag går dit för att fokusera på att bli klar med mina inlämningsuppgifter. På så sätt lyckas jag alltid lämna in allting i tid. Det är skönt att hinna göra klart uppgifterna i skolan och istället kunna få lite mer fritid hemma.

Hur har du utvecklats som person under din tid på Kunskapsgymnasiet?
– Jag har blivit mer social och nu vågar jag säga vad jag tycker och prata inför en större grupp. Det gjorde jag inte innan.

Vad drömmer du om i framtiden?
– Jag skulle vilja bli arkitekt, ekonom eller psykolog.