Eric går naturprogrammet på Kunskapsgymnasiet.

Eric om naturprogrammet: “Det är en stor fördel att ha en studiecoach när det är stressigt”

Han valde naturvetenskapsprogrammet för att han ville utmana sig själv och gå en linje med mycket plugg.
– Det är stressigt ibland, men jag har lärt mig att vara lugn och ta en sak i taget. Att ha en studiecoach som hjälper till med planeringen är jättebra, säger Eric.

Natureleven Eric går på Kunskapsgymnasiet. Här svarar han på sju frågor om gymnasievalet, hur han trivs på skolan och hur lärarna är.

Hur är det att gå på Kunskapsgymnasiet?
– Roligt, jag trivs bra. Det är bra stämning, man känner sig trygg och det är lätt att prata med vem som helst på skolan.

Varför valde du naturvetenskapsprogrammet?
– Jag tycker om matte och naturämnena. Jag hade också hört att natur är ett tufft program som kräver mycket plugg. Eftersom jag gillar att pusha mig själv så mycket som möjligt tänkte jag att det här skulle passa mig perfekt.

Varför valde du Kunskapsgymnasiet?
– På högstadiet gick jag på Kunskapsskolan. Där lärde jag mig bland annat hur jag kan ta ansvar för och planera mina egna studier. Det sättet att plugga passade mig väldigt bra, så därför ville jag fortsätta till Kunskapsgymnasiet som har ett liknande arbetssätt.

Hur är dina lärare?
– De är engagerade och vill att vi elever ska lyckas nå våra mål. De peppar oss för att vi ska fortsätta kämpa och få så bra resultat som möjligt. Lektionerna är väldigt bra, det är lätt att fokusera, lyssna på genomgångar och ställa frågor.

Vilket är ditt favoritämne?
– Det måste vara matematik. Det är som ett eget språk som man måste förstå för att kunna dra slutsatser.

Hur är det att ha en studiecoach?
– Just det är en stor fördel med Kunskapsgymnasiet, att alla elever har det. Min studiecoach hjälper mig att planera, hitta rätt studieteknik och har lärt mig att tänka på en sak i taget och ta ställning till de uppgifter jag har. Om jag känner att jag har för mycket att göra samtidigt diskuterar vi hur jag kan hitta en lösning. Nu har jag lärt mig att kunna ta det lugnt även under stressiga perioder.

Vad drömmer du om i framtiden?
– Inget specifikt, jag vill bara hitta något som jag känner passar mig. Eftersom jag går naturvetenskapsprogrammet har jag otroligt många alternativ bland utbildningar och yrken att välja på efter gymnasiet.