Fyra av de fem eleverna bakom UF-företaget Leafcraft: Arrita Gjini, Vesa Gashi, Younas Storani, Anila Basha och Sumeja Loshaj.

Eleverna bakom UF-företaget Leafcraft: Arrita Gjini, Vesa Gashi, Anila Basha, Sumeja Loshaj och Younas Storani (inte med på bilden).

Elever på Kunskapsgymnasiet Malmö prisades för Årets affärsidé i UF-tävling

Ekonomielever på Kunskapsgymnasiet Malmö har fått pris. Det hållbara företaget Leafcraft utsågs till Årets affärsidé i UF-tävling.

- Vi är glada och tacksamma och känner att allt hårt jobb verkligen lönat sig, säger Arrita Gjini.

Det var förra sommaren som idén kom. De fem eleverna bakom UT-företaget Leafcraft spånade om hur de skulle kunna göra en hållbar och miljövänlig produkt till sitt UF-projekt. Efter en hel del diskussioner kom de fram till att de skulle satsa på hälsningskort prydda med torkade löv och blommor.

I början samlade eleverna själva in materialet till produktionen från naturen. Idag har de en etablerad kontakt med bostadsbolaget MKB.

- Nu får vi hämta säckar med gamla växter där var tredje vecka. Det är jättebra, säger Arrita Gjini.

Idén har nu gett eleverna på Kunskapsgymnasiet Malmö pris i kategorin Årets affärsidé i Swedbanks tävling för Ung Företagsamhet. Prissumman var 3 000 kronor och själva prisutdelningen skedde på den stora Näringslivsgalan i Malmö med över 1 300 gäster.

- Det var en speciell upplevelse att bli inbjuden dit. Det var jätteroligt att träffa och prata med människor och en kväll som gav mycket för vårt företag, säger Younas Storani.

Leafcrafts kunder får kort med personliga hälsningsfraser som de kan skicka vidare. Kortens mottagare får i sin tur även något de kan plantera. Pappret, som korten görs av, innehåller nämligen fröer. Så genom att riva av en bit av kortet och lägga i jorden kan en ny växt börja gro och kretsloppet fortsätter.

Leafcrafts kort med återvunna växter - så här ser de ut.

Varför var det viktigt för er att satsa på en miljövänlig affärsidé?

- För att det är en aktuell fråga. Något vi tycker alla borde arbeta med och ha som mål. Vi vill också bevisa att en grönare omställning är möjlig och att småsaker som en liten gest kan göra skillnad, säger Younas Storani.

Vad är roligast med att läsa UF?

- Att du får träffa så många nya människor och tänka på sätt som du kanske vanligtvis inte brukar. Mycket av det vi läst i företagsekonomi sedan årskurs 1, all den kunskapen, har vi nu fått använda i praktiken och bygga vidare på, säger Arrita Gjini och Younas Storani fortsätter:

- Vi har också lärt oss produktutveckling, vad som fungerar bäst, hur vi ska nå ut på marknaden och hur vi kan utvecklas. Det har även varit väldigt kul att se att vår idé och produkt faktiskt uppskattas av många.

Fyra av eleverna bakom UF-företaget Leafcraft: Arrita Gjini, Vesa Gashi, Anila Basha och Sumeja Loshaj.

Hur ska man tänka för att komma på en bra affärsidé?

- Jag tror främst att du ska satsa på att göra något du själv tycker är roligt, annars kommer du inte orka lägga ner så mycket tid. Det kan även vara bra att utveckla affärsidén och göra en kombinationsprodukt, så har man något nytt och unikt att erbjuda. Men… Det viktiga är att man själv är nöjd! säger Arrita Gjini.

Skulle ni rekommendera andra att läsa UF?

- Ja, absolut om du har ett intresse och vill testa något nytt! säger Younas Storani.

Vad är det bästa med att gå på Kunskapsgymnasiet Malmö?

- Det är fina lokaler och ligger i en väldigt trevlig miljö i Västra hamnen. Men det allra bästa är lärarna och utrymmet till att utvecklas, säger Arrita Gjini.

De fem eleverna bakom UF-företaget Leafcraft är Arrita Gjini, Anila Basha, Vesa Gashi, Sumeja Loshaj och Younas Storani.

Intresserad av Kunskapsgymnasiet Malmö? Här kan du läsa mer!