Rektorn har ordet september
- Uppsala

Rektor Hoda Kasim Malla om händelser på skolan.

Hej alla!

Med mitt första rektorsbrev för läsåret vill jag passa på och välkomna tillbaka alla elever till skolan och extra välkomna är våra nya ettor med vårdnadshavare till Kunskapsgymnasiet Uppsala! Jag är själv nygammal för skolan då jag tillträdde min tjänst som rektor den 1 juli efter Nadia Hjälmgren.

Hoda Kasim Malla är mitt namn och har jobbat för Kunskapsskolan i 14 år och är därmed väl förankrad i vårt arbetssätt och kvalitetsarbete. Jag började min resa som lärare och har faktiskt även varit lärare i engelska och psykologi här på skolan i Uppsala och jag har också varit biträdande rektor på Kunskapsgymnasiet i Globen. Mitt senaste uppdrag var som programrektor på Rosendalsgymnasiet. Nu är jag mycket glad över att vara tillbaka på Kunskapsgymnasiet Uppsala som rektor!

Den största delen av uppstarten har jag ägnat åt att lära känna verksamheten och eleverna på skolan. Jag älskar att vara nära verksamheten och tillsammans med mina medarbetare och elever ser jag fram emot att ständigt utveckla vår skola till det bättre!

Rekryteringar
Jag vill även passa på att uppdaterar er om ett par personalförändringar.

Sarah Hagberg tillträder den 11 december och kommer tillsammans med mig att driva skolans utveckling som ny specialpedagog och biträdande rektor.

Johan Margulis är vikarie i ekonomi och juridik ämnen då Carl-Henrik Elenström gjorde sin sista dag hos oss den 15 september. Studiecoach för EK22 kommer att vara Julia Lidström tillsvidare.

Hazhar Ghaderi är vikarierande matematiklärare då Hanna Wejryd är föräldraledig detta läsår. Hazhar är även studiecoach för EK23.

Närvaro och CSN
För alla nya elever och vårdnadshavare kan det vara viktigt att veta att vi använder oss av skola24 för sjukanmälan. Ni har fått en länk via mail som ni måste aktivera. Det är endast vårdnadshavare för elever under 18 år som ska sjukanmäla sitt barn.

Vi vet att närvaro på lektionerna är viktigt för att nå längre med sina studier, därför är ett av våra prioriterade mål för året är att öka närvaron i skolan.

Vad det gäller CSN så rapporterar skolan in elevernas frånvaro till CSN. Det är CSN som avgör om bidraget ska dras in. Det är viktigt att veta att om en elev får indraget CSN så kan det påverka andra bidrag som till exempel bostadsbidrag. Läs gärna mer om CSN:s regler här. Är det så att det finns en giltig anledning till återkommande sjukfrånvaro så bör du lämna in ett sjukintyg till din studiecoach och se till att upprätta en plan för dina missade studier.

Nu kan du logga in på Kunskapsporten som vårdnadshavare
Nu kan du som vårdnadshavare för ungdomar under 18 år logga in på Kunskapsporten. Där kan du ta del av ditt barns loggbok och en introduktionsutbildning där vi bland annat presenterar vårt arbetssätt. Syftet är att underlätta för dig att följa ditt barns skolgång.

Gör så här:

1. Gå till Vardnadshavare.kunskapsskolan.se (utan www).
  2. Följ instruktionerna på sidan för att logga in med BankID.
  3. Klart!

För dig som har fler än ett barn hos oss finns möjlighet att välja vilket av dina barn du vill se information för.

Kalendarium
Viktiga datum hittar du på vår hemsida. Närmast är det en hemstudiedag den 29 september. För årskurs 3 elever och vårdnadshavare kan det vara bra att redan nu skriva ner datumet för studenten, den 5 juni, för tiden går verkligen fort!

Tveka inte att höra av dig om du har några funderingar!
Allt gott!

Vill du läsa fler rektorsbrev? Du hittar alla läsårets rektorsbrev under aktuellt där du kan filtrera på rektorn har ordet.